Medelålder fullblod?
Har efter ett antal år med halvblod återigen skaffat mig fullblod! Ett 3-årigt sto som inte gått på banan & är under inridning nu :)
Vad som slagit mig då man tittat runt på diverse annonsidor är att de flesta fullblod är relativt unga. Är det så generellt att fullblod har kortare livslängd än exempelvis halvbloden?
Hej! 
Vad roligt att du har valt ett fullblod, det är en mycket trevlig ras.
I de flsta fall så har fullbloden slutat sina karriärer på banan efter benskador, oftast senskador i unga år eftersom det är i unga år de tävlar. Deras ben är väldigt smala och fina och det blir överbelastning när de går i så höga hastigheter. Fullblod har tyvärr inte blivit avlade för att hålla länge, utan för att kunna springa fort.
Det som är roligt med fullblod är att de kan se väldigt olika ut, men de flesta är långa, smala och lätta och går då lätt sönder efter en tid.
En senskada läker oftast ihop väldigt bra och hästarna kan sedan omskolas till ridhästar. Men senskador kan väldigt lätt gå upp igen så benet svullnar och hästen blir halt. Min väninnas häst slutade sin karriär efter en senskada. Den läkte ihop och han blev ridhäst. Men hon måste vara oerhört försiktig i sin ridning - han kan bl a. inte hoppa, benen måste lindas, han får inte gå på för små volter mm annars går skadan upp och han blir stående länge.
I ditt fall, en häst som inte har tävlat i galopp och om du är medveten om din ridning och om du håller ögonen öppna och ser vad hästen klarar av så tror jag att den kommer att hålla i många år.
När det gäller någon medelsålder kan jag inte riktigt svara på, men jag skulle gissa på runt 25 år.
Det skulle vara roligt att se lite foton på din kompis 
Mvh Jenny
25 år är medelåldern på fullblod, helt rätt ! 
Var och kollade in och provred en fullblods herre på 21. Hans ben var rena och han var jättepigg. Men han har inte gått på banan utan hoppats. Tror jag ska köpa honom. =)
Om de inte tävlats mycket på banan (galopp) så skulle jag säga att de flesta kommer upp i 25 års ålder i.af. Och då brukar det vara tänderna som inte hänger med längre (är ganska så lika de andra hästraserna egentligen).
Hakuna matata!