Bildtråd hingstvisningar 24 januari
Först och främst vill jag be om ursäkt för min långa inaktivitet. Kan säga att det inte enbart gäller detta forum…
I söndags visades nio fullblodshingstar på Tranberga respektive Ljungstorp. Om ni vill se fler bilder så hänvisar jag till min hemsida.
Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Mandrake El Mago (CHI) Golden Voyager - Manon Lescaut e Musketeer

Oaxaca (USA) Rahy - Zapoteca e Seattle Slew

Distant Thunder (USA) Storm Cat - Miss Prospector e Crafty Prospector

Songline Diaghlyphard - Princess Persian e Persian Bold

Swedish Shave (FR), Midyan - Shavya e Shavian

Inchrory (GB) Midyan - Applecross e Glint of Gold

Nobileo (GB) Galileo - Nataliana e Surumu

Bosun's Watch (GB) Singspiel - Sinking e Midyan

Needwood Blade (GB) Pivotal - Finlaggan e Be My Chief

Inchrory - Tog hand om hans halvsystrar (samma mamma) nar de var i traning for Sir Mark Prescott. Hora (e:Hernando) o Air Kiss (e:Red Ransom).
Lillebrorsan Battlecat ar i traning for Fabre, en av Frankrikes basta tranare, och vann "first time out".
Kollade bilderna på hemsidan och Janne såg inte så jätteglad ut när han träckte xD haha

#11 Haha, men av alla som var där så var han nog den enda som höll sig någorlunda varm 

#7 Åhhh… 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Vilka snygga grabbar!!
Mvh Jenny
Måste bara fråga då jag såg bilderna även från den andra hingstvisningen.
Varför visades så många hingstar i stigbett (säg att en av dem tom var blodig i munnen). Hingstar som knappt går att hantera bland andra hästar (om nu det var anledningen) borde väll inte direkt vara i avel…?
Hakuna matata!

#15 Vill först påpeka att alla hingstarna på Ljungstorp visades i vanliga träns. Varför inte de på Tranberga gjorde det är inget jag kan svara på. De såg i vilket fall som helst inte ohanterbara ut (men att ha grimma på skulle nog inte vara att föredra
). Vissa var såklart mer på tårna än andra. Men man får inte glömma att det är engelska fullblod vi talar om, och de "ska" ju ha mer nerver än andra raser
.
#16 Ja men ett vanligt bett ev med kedja måste de väll ändå kunna ha…? Jo visst "ska" de vara mer nerviga, det har jag full förståelse för. Dock har jag själv haft en hingst (Caribbean e. El Mokhtar ue. Tryptyk) som blev Nordisk spinterchampion men han var en riktig gentleman både vad det gällde ridning, betäckning och annan hantering hemma och var inte nervig på något vis.
Men om man ska behöva gå med stigbett på hingstarna för att ett bett inte ens räcker till så tycker jag ändå det börjar gå över styr… De är ju fortfarande djur och inte maskiner, och de måste inte vara nerviga för att kunna springa fort. Titta bara på travare t.ex, snabba som attan men lugna som filbunkar trots full tävlingskondition jämnföt med många andra tävlande raser.
Hakuna matata!
#17 Men de som använde stigbett "just in case"? Det är ju endå fullblod (med kanske lite mer nerver på utsidan) än travhästar. jag vet inte, har ingen erfarenhet av dem, bara en fundering…
Mvh Jenny
Jag syftade bara på att det går att avla fram energiknippen utan nerver med travare som exempel inte att de är som travare (men borde kunna bli egentligen). Då jag själv vet flera fullblods araber som gjort bra ifrån sig på banan (förutom min gena hingst) och samtidigt varit änglar så borde det väll inte vara så svårt att "ändra" i rasen genom att inte använda hingstar med allt för mycket temprament/nevrer?
Hakuna matata!
Jag hade en annan tanke, jag har absolut ingen erfarenhet av visningar, men skulle det inte kunna vara så att vissa har som krav att stigbett ska användas - just för säkerhets skull?
Mvh Jenny
Men det var en häst som blödde i munnen, med andra ord hade väll visaren "fått användning" av det. Och att ha saker i förebyggande syfte är alltid bra (därför tycker även jag att alla hästar över huvud taget bör visas i träns med bett) men det fanns ju även 2 bilder med hingstar som reser sig då det fanns ston i en hagen en bit bort.
Jag klandrar inte att de som visade faktiskt använde stigbett om det behövdes, för en lös häst eller någon skadad är ju givetvis det sissta man vill ha. Jag syftar mer på att det är helt "ok" att fullblod är nerviga och i vissa fall svårhanterliga därav, när man kan avla på både temprament och prestation. För nog har väll alla nytta av att ha tävlingshästar som även är lätta att ha att göra med?
Som sagt, bara en tanke om uppfödningen av rasen i sin helhet.
Hakuna matata!
Mycket vackra hästar och helt fantastiska bilder! 
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

#21 Förstår helt och hållet din poäng. Visst skulle det vara bättre ju fler lätthanterliga (och samtidigt presterande) hästar vi hade på banorna. Är långt ifrån någon expert på det här området, men Sverige är ett väldigt litet galoppland och har inte resurser till att köpa in och avla med det allra bästa.
Generellt så sätts prestation framför temperament. Även om tex Sea The Stars varit ett monster mot allt och alla (har ingen aning om han är det) så hade man ändå velat avla på honom, gissar jag. En så pass bra hästs blod vill man föra vidare, no matter what.

Glömde… Tack alla som kommenterat bilderna 

vi far inte glomma att stigbettet ar ett redskap precis som ett spo eller en stuptygel. felaktig hantering kan ge forodande kosekvenser, oftast ar det inte redskapet utan personen bakom redskapet.
personligen tycker jag om stigbett, de e mycket smidigare att ta av o pa for att ta en hast till walkern t ex. behover inte anvanda ett skarpt stigbett heller. om hasten e lugn o fin tar den ingen skada, om den e pigg o inte uppfor sig sa far du lite mer kontroll pa hasten. e de riktigt jobbiga sa brukade vi satta pa ett trans istallet, de ger mer kontroll.
att de e blod i munnen o i skummet pa swedish shave tycker jag inte verkar for orovackande. hans synliga mungipa ser fin ut, ser mer ut som om han rakat bita sig i tungan eller slagit i en tand, kanske vart pa tarna lite o lekt lite for mycket med stigbettet i munnen.