Bettlöst träns bättre än bett?
Hästar gjorde bättre ifrån sig med ett bettlöst bett än med ett ledat tränsbett när de utförde ett fyraminuters-test som en del av en forskningsstudie.
Det rapporterar Equine Veterinary Journal.
- Text från Hästmagazinet
Vad tror/tycker ni om detta?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Det beror väl på häst samt ryttare?
En ryttare med starka händer ska först och främst lära sig rida mjukare men på vägen dit ska den rida på det mjukaste bettet. Bettlöst är väl farligare än bett eftersom det oftast är starkare.
En häst som är helt stum i mun får man väl bättre respons ifrån om man börjar rida bettlöst.
Eller är jag helt ute och cyklar? Var så länge sen jag red på vanligt sätt så jag har väl glömt alltihop 

Beror på häst/ryttare. Sen gjordes studien med ledat bett. Inte alla som har ledat bett eller den typen av ledat bett, så egentligen tycker jag inte att det säger så mycket. Sen kan man ju inte bara byta till bettlöst, det är helt annorlund. Tänk om man en dag satte på bettlöst på sin löphäst, "hej nu ska vi rida lite", hur hade det gått tror ni? Om man sen har en häst som är helt stum i munnen så undrar jag alltid varför man inte gjorde något tidigare. (såvida man inte köpt/tagit över hästen i det skicket)
Skynda långsamt så går det fortare.