Engelskt Fullblod iFokus

Engelskt Fullblod

Etikettgaloppsport
Läst 1344 ggr
LinaN
0

Kallblodsgalopper?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som troligtvis har bättre koll på det här med galoppbanor och sådär, var brukar det hållas kallblodsgalopper?

Jag har ju en shire-korsning som tycker om att springa, mycket, fort och gärna. Och det hade vart skoj att låta honom springa ett löp nångång på just en kallblodsgalopp.

Finns det kurser för sånt? vad krävs?

Gammal bild från sommarbetet 07 :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KarolinaNowak
0

Hm. Jag har tyvärr ingen koll på kallblodsgalopp, men jag hoppas någon annan här ska kunna svara på frågan.

Ett tips kan ju vara att kika på galoppbanornas hemsidor, där kanske det står om kurser och så också.

Skulle gärna vilja se ett kallblodslöp, förmodligen hade hela marken skakat av dessa stora muskulösa hästarna. Häftig känsla.

Vad fin han är, och vad mycket energi! Det gillas.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
0

Det är någon gång i veckan man får ta med sin häst (oavsett ras) och träna den på Täby. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken det är. Men det kan ju inte vara så svårt att ta reda på. När det gäller löp vet jag inget om…

Mvh Jenny

Malin-Trotsig
0

Det finns träningar för alla raser som anordas av Täby Galopp. Dock är träningen flyttad till Angarns träningsverksamhet. Läs mer om det på Täby Galopps hemsida.

LinaN
0

Täby ligger i vilken härad?

Jag befinner mig i trollhättan o den närmsta banan jag vet är Åby. Men ska kika runt litet *ibland ser man inte skogen för alla träden*

KarolinaNowak
0

#4 Den närmaste banan för dig är Göteborg Galopp. Glad

Varma Hälsningar

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej :)

Måste bara skryta med min plutt litet till :) Det här är vad han anser vare en galoppfattning ^^

Jag hade ett fullblod för många år sedan, en liten Ville, men pga skador och följdsjukdomar på detta så fick jag ta bort honom som 6-åring, köpte honom som omskolad när han var 5.

KarolinaNowak
0

#6 Hehe, vilken underbar härlig häst du har. Skryta får man göra ibland! Flört

Tråkigt att höra om ditt fullblod Rynkar på näsan

Varma Hälsningar

LinaN
0

#7 tack.

jo det var trist med Ville, det började med att han gick in sig i en spik i hagen, den tog precis framför bogleden. Så han vart ju nästan blockhalt den kvällen. ringde vet, han vägra komma ut för klockan var så sent, så han skulle komma på morgonen. Ringde ut distriktaren istället. Hon kom, plegga hästen, gjorde rent och sydde ihopa. Gav honom antibiotika. Sen åkte hon.  tempa honom dagligen 3  gånger, temepen låg hyfsat på 38-39 hela tiden. Två dagar senare ringde jag min vet då hästen släpade frambenet med sig när man skulle ta ut honom. och bogleden såg ut som om den hade en halv grapefrukt innanför.

Min ord vet kom ut, ringde en remiss till djursjukhuset. Sen blev jag 10 000kr fattigare. de fick öppna såret, sen blev det intensivvård över en helg.

Hem till konvalescens, men hans hovars kvalité vart inte bra från början men de blev ännu värre när han inte motionerades, iom att han bara gick i hagarna så trampade han av sig sko på sko på sko tills det inte fanns några hovväggar kvar, då hade jag provat easyboots, klistra skorna specialskor, allt. Så då blev det att åka till trapalanda för honom. För han tappade livsviljan totalt.

Tråkig story… men sånt som händer. Så idag satsar jag på en klumpeduns istället för att de går inte lika lätt sönder. ^^

Strumpan
0

#8 usch va trist med din förra häst… Den du har nu har en jättehärlig färg

Mvh Jenny

KarolinaNowak
0

#8 Det är hemskt när något sådant händer, men du gjorde det rätta. Och minnena från de positiva tiderna är det som ska hänga kvar. Han har det förmodligen bättre nu.

Ja, engelska fullblod är klena - det håller jag med om! Men jag älskar min "lille" prins ändå. Tungan ute

Varma Hälsningar

LinaN
0

jo, jag tycker om fullbloden ändå, men jag är trött på dyra räkningar och dessa ständiga småskadorna. :S

Men att titta på, en fint sammansatt fullblodshäst med studs i steget som sträcker ut. *suckar drömskt*

KarolinaNowak
0

Ja, vackra är dom :)

Varma Hälsningar