Annons:
Etikettridsport
Läst 2986 ggr
Natalieforsbom
11/15/15, 5:54 PM

Omskolning av galoppör!

Hej mina hästälskande vänner ! hoppas allt är bra med er! :D

Det är så att jag fått ett erbjudande på en unghäst (3 år), fullblod , sto.  som inte vill gå på galopp banan längre. Hon rids idags läget vad jag vet men är nyfiken om man ska börja om helt från början när man ska skola om henne till ridhäst ?

alltså jobba mycket från marken och longera osv?

Jag har aldrig skolat om en galoppör men har ridigt en ex. galoppör och hon är banan in till engelskt fullblod för min del. Kommer så klart ta hjälp av tränare och så men tänkte höra runt lite här om ni som har skolat om har några smarta tips !

nån gång måste vara den första ;)

ett bra bett till en unghäst ? :)

och vad brukar ett engelskt fullblod ha i "sadel storlek"?

och gärna ett tips på några bra foder, kanske är det ett foder ni använder till era eller bara vet något bra foder, vill ju att hon ska bygga muskler men känner att jungeln av foder,bett och sadlar gör att jag river mitt blonda hår till så tussar ! ^^

(vill inte ha elaka kommentarer om något här tack på förhand)

Tackar på förhand! <3

Annons:
RebeccaG
11/27/15, 11:47 PM
#1

Hästen har förhoppningsvis en sadel, annars får du ta hjälp av en sadelutprovare att hitta en som funkar för er båda. 

Börja med att ta kontakt med din tränare och fråga om vad hen tycker & tror om saken. Tror inte din tränare att du är kapabel att göra det, då ska du nog strunta i det. 
Men även om du tar dig an galoppören; träna under din tränare. Denne kan ge dig tips & råd som tar dig mycket längre. 

Tips om bett: Bettlöst(sidepull är min favorit)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Mygohr
1/16/16, 11:50 PM
#2

Jag har skolar om ett antal fullblod från galoppen och även unghästar. Det viktigaste tycker jag är att ta det lungt, det är en otrolig skillnad inte bara i ridning utan även att gå i hage med andra hästar. I och med att det är en så ung häst är mycket markarbete bara bra, skulle absolut köra med promenader, tömmkörning och longering. När det gäller bett så är alla hästar olika och ser olika ut i munnen, prova dig fram! På banan är det vanligast med ett vanligt 2-delat tränsbett så börja där och testa sedan olika beroende på hur hästen är. Sadelstorlek är något som måste provas till individen, men de flesta (inta alla) fullblod jag ridit har haft en ordentlig manke och normal till smal bomvidd. Om du aldrig provat ut en sadel så ta hjälp av någon som kan! Foder beror ju på hur hästen är och hur den arbetar. Jag brukar som grund ge fri tillgång på grovfoder, mineraler och om hästen har svårt att hålla hull lusern pellets. Sedan kompletterar jag med kraftfoder ofta någon sorts müsli eller kraft.

Natalieforsbom
1/17/16, 5:52 PM
#3

Tyvärr så blev det ingen häst .. Sorgligt nog.. :(

Upp till toppen
Annons: