Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 4775 ggr
elinabarajag
12/7/14, 7:59 PM

Foderstat till fullblod

Hejsan! 
Den 19:e hämtar jag hem min nya stjärna. Han är ett engelskt fullblod på 5 år. 
Vi ska inrikta oss på hoppning. Han är ca 165-167 cm. 
Han kommer ridas 6 dagar i veckan. 
1 dag hoppning 
1 dag markarbete
2 dagar uteritt 
1 dag longering, markarbete eller teknikträning med bommar och cavaletti

Men det jag är osäker på är foderstaten till han. Har hört från olika håll att fullblod är väldigt svåra att hålla i hull och kräver mycket foder. Har också hört att fullblod har dåliga hovar och tappar skor lätt. Hon som äger honom har han barfota just nu och han går bra barfota. 

Så nu undrar jag… 

1. Är era fullblod svåra att hålla i hull? 

2. Hur ser era fullblods foderstater ut? Skriv gärna också hur mycket dom tränas. 

3. Går era fullblod barfota eller skos dom? Och för er som skor, har era hästar ofta tappskor? 

:):)

Annons:
Strumpan
12/7/14, 11:58 PM
#1

Grattis till din grabb! =)

Nu har inte jag häst längre men jag hade en gammal dam för 10 år sen (hon var runt 20) och hon var väldigt svårfödd. Jag kommer tyvärr inte ihåg hennes foderstat men jag gav henne majsolja varje dag, 4 dl (man får trappa upp mängden försiktigt) sen fick hon även korn och i princip obegränsat med hö.

Hon hade skadat sig ganska ordentligt i hagen. Jag försökte under en lång tid att rehabilitera henne så jag red inte utan hon blev en promenadkompis. Tyvärr så läkte det inte tillräckligt bra utan hon började få ont så jag var tvungen att låta henne somna in…

Hon var ganska ömfotad så hon fick h skor och sulor. det hände ibland att hon tappade skor (fram) men så ofta tycker jag inte att det var.

Lycka till med din kille. Visa gärna bilder =)

Mvh Jenny

P4go
12/10/14, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Min är sådär att hålla i hull.. Hon är påväg upp nu.. 

Hon får så mycket grovfoder som jag får i henne, vilket är typ 15 kg. 
2 kg krafft och 1 kg lucern + två mått av en mineral då hon hade två skador sen galoppen.. 

Min går med skor hela runt om med sulor fram. Kan inte gå barfota, blir sjukt halt då :)

Sådär ser hon ut nu och hon har gått upp 50 kg.. Så hon såg hemsk ut när hon kom!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

elinabarajag
12/10/14, 9:25 PM
#3

Tack så jättemycket, ska bli så roligt att få hem honom! 😃
Jag har nu lyckats räkna ut och göra upp en foderstat som jag tror kommer hålla. Lucern och olja har jag hört ska vara bra. Sen ska han få lite hippo pro action och kornkross. Och jag ska även prata lite med hon som har han nu och se vad hon ger han :)
Dock kommer han gå mycket mer ön vad han gjort hos henne :) 
Sen kommer jag nog även sätta skor fram på honom. 
Tack för att ni tagit er tid att svara!

P4go
12/10/14, 10:14 PM
#4

Tänk på att ta det lugnt!
Fullblod är sjukt lättlärda och det är väldigt svårt att inte gå fram för fort :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

elinabarajag
12/11/14, 11:57 PM
#5

Ja absolut! :)

Nadine63
9/5/16, 10:17 PM
#6

Jag har ett underbart fullblod här hos mig…. Han hade ganska dåliga hovar då han först kom, men nu har jag boostat honom med Trikems Hoof builder, och jag blöter och smörjer in hans hovar precis varje dag. Nu har de blivit hur fina som helst, och häromdagen så skoddes han för andra gången här hos mig, och då blev det skor utan tåkappa pga att just fullbloden har lite skörare och tunnare hovväggar än många andra… Så min hovslagare tyckte att vi skulle skippa tåkappan så det inte blir tryck på hoven så den riskerar att spricka. Han får ca 12-15 kg hösilage, 1/2 kilo Primero Total, lucern ca 1/2 kg, plus mineraler och olivolja. Han höll på att tappa i hull först när jag satte ihop honom med mitt sto, för i början så åt hon både sin mat och lite av hans… Men med tiden har han tuffat till sig lite och föser lite med henne, och det är bra för hon har blivit liiiite tjock😜

Annons:
Upp till toppen
Annons: