Annons:
Etikettallmänt
Läst 3307 ggr
sanderfors
3/20/11, 7:33 PM

Stressad och gnisslar tänder

Har problem med mitt fullblod, han är ofta stressad och gnisslar tänder, vid ridning och i transporten, någon som har erfarenhet av detta? Behöver alla råd jag kan få, letat fysiskt fel i ett år nu utan resultat, tandläkare/veterinärer/kiropraktor mm.

Annons:
simberg
4/9/11, 2:55 PM
#1

Min erfarenhet är att det är problem med magen, kanske magsår. Har märkt att flera tävlingshästar, inom travet, gnisslar tänder och dessa brukar äta pellets, så min fråga är om din häst får pelleterat foder? Jag har gett tillskott av aloe vera juice + gett muslifoder, eller havre och betfor, istället och då brukar gnisslandet upphöra efter ett tag.

Indriz
2/7/14, 9:59 PM
#2

Många trav- och galopphästar har stora problem med bett efter karriären. Det är inte nödvändigtvis ett problem som går att åtgärda genom tandläkare/veterinär. Men det uppstår ofta då dessa ryttare/kuskar använder betten på ett mycket skarpare sätt än man normalt gör vid vanlig ridning - som ett mottugg.
Jag har själv jobbat med flera travare som tuggar på bettet, har munnen öppen hela tiden etc. Det som har fått dem att sluta har enkelt nog varit att skita i bettet och rida bettlöst. Då märkte man tydligt en skillnad i och med att de blev mycket lugnare. Mycket bättre för hästen vare sig den har problem eller inte!

Hoppas det hjälper!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: