Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 1515 ggr
KarolinaNowak
8/13/09, 12:04 AM

Problem med att lyfta hovar

Vi har ett litet problem när vi lyfter hovarna på Ibbe. Han är hur snäll som helst och lyfter direkt, men han "tröttnar" ganska fort och börjar kasta med hoven.

Det har inte varit så hela tiden utan det kom efter att vi hade en hovslagare hos oss som slog i en söm fel så han blödde. Efter det har det varit lite jobbigt då han inte verkar ha tålamod nog till att hålla uppe hoven medan man kratsar eller liknande.

Nån som varit med om det och som kommit på någon bra lösning?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
exitingsvillemo
8/15/09, 3:41 PM
#1

Mitt tips är nog bara att hålla. Inte tillåta att han börjar kasta med benet, lägg in ett hårt NEJ och håll fast.

Det låter som om du har släppt benet när han börjar strula, detta lär dom sig väldigt fort och därför fortsätter dom =)

KarolinaNowak
8/15/09, 4:07 PM
#2

Tack för tipset! Skrattande

Han kastar sig upp och lägger tyngd på benet och min styrka räcker inte alltid till att hålla honom uppe, dessvärre. Men jag försöker verkligen. Har börjat lyfta hoven en kortare stund för att kunna berömma honom när han gör rätt för att stegvis hålla uppe hoven längre - kan det funka, tro?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

exitingsvillemo
8/15/09, 10:11 PM
#3

absolut, det är alltid bättre med beröm än att tvingas bestraffaSkrattande

Strumpan
8/18/09, 11:24 PM
#4

Han är nog väldigt nervös efter incidenten med hovslagaren. Jag skulle nog träna honom igen med att lyfta hoven, som man gör med föl. Kanske bara "picka" med en hovkrats och berömma massor. Så han får bra erfarenheter igen

Mvh Jenny

exitingsvillemo
8/19/09, 12:24 AM
#5

#4 fast jag tror inte att det är hovslagar-grejen som är problemet.

Eftersom hon får lyfta upp hoven ett tag utan att han visar oro eller stress.

Skulle han varit nervös för ev smärta borde han reagerat med att inte vilja lyfta alls och verkligen protesterat.

Då tror jag mer att det är ägaren som kanske blivit lite nervös efter incidenten med hovis och att hon överför detta på hästen.

#0 troligtvis tänkte du på just hovslagar-grejen när du lyfte hoven på honom, kanske du t.om tänkte ut i förväg hur hästen KANSKE kommer reagera, resultat= hästen känner din oro och den smittar av sig, sen har det nog bara blivit en ond cirkel. Han VET nu att du släpper om han krånglar =)

KarolinaNowak
8/19/09, 12:41 AM
#6

#5 Kan ligga en poäng i det du säger. Dock tror jag att även hovslagaren medverkat till det beteendet han har.

För efter att hon slog in sömmen fel (hon var inte medveten om att hon gjort det förens senare), så var det hon som släppte hoven när han visade obehag och kastade med hoven. Det gjorde han flera gånger för henne, och hon tröttnade och sa då att den här hästen är omöjlig att sko och att det skulle behövas minst 3 män för att klara av honom. Sen lade hon dock märke till sitt misstag och åkte därifrån, utan att ta betalt.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Strumpan
8/19/09, 12:50 AM
#7

 Självklart är det viktigt att vara bestämd och inte vela (vara osäker) för då blir hästen nervös, men eftersom hästen dessutom är så ung så skulle iallafall jag göra så. Lugn, bestämd och backa ett steg i "utbildning" (i brist på bättre ord)

 Var det länge sen detta hände?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
8/19/09, 12:50 AM
#8

Vill tillägga att han aldrig varit besvärlig att sko innan. Kanske lite otålig ibland, men inte som nu.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KarolinaNowak
8/19/09, 12:53 AM
#9

#7 Detta var ungefär två månader sedan. Och det var som sagt efter hovslagaren som han började med detta beteende.

Jag ska lyda era råd, så får vi se vad som händer :)

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
8/19/09, 12:56 AM
#10

Jag hoppas att det går bra för er =)

Mvh Jenny

vtessv
8/21/09, 2:36 PM
#11

Ursäkta men tycker det verkar vara en riktigt kass hovslagare med den attityden,

Min vart sömstucken rejält, tog en bra och tålamodig hovslagare

att få tillbaka förtroendet.

Och nu ett år efter så har det lossnat helt.

Men tror skulle jag byta hovslagare så tror jag nog Kamel skulle sätta ´han på prov.

Så mitt råd, hitta en lugn och tålmodig hovslagare!

KarolinaNowak
8/21/09, 5:05 PM
#12

#11 Hon som skodde min häst är inte välkommen någon mer gång. Vi har en mycket bra hovslagare, men tyvärr bor han väldigt långt bort och kommer bara därför ca en gång om året.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KarolinaNowak
8/26/09, 7:09 PM
#13

Tänkte komma med en liten uppdatering om hur det går. Glad

Det går bättre för varje gång, han blir fortfarande otålig ibland men nu räcker det oftast med att man säger nej med allvarlig röst.

Sen vet jag dock inte hur han beter sig med hovslagare, det återstår att se när vi ska verka honom nästa gång.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Upp till toppen
Annons: