Annons:
Etikettomskolning
Läst 2406 ggr
KarolinaNowak
2009-08-12 12:51

Är din häst omskolad?

Har du ett fullblod som tidigare varit galoppör men som numera är omskolad till ridhäst? Här är lite frågor som du gärna får besvara på.

1. Hur reagerade hästen på "omvandligen"?
2. Var det något som du tyckte var extra svårt att lära in?
3. Några speciella övningar som gjorde att hästen lärde sig lättare, snabbare och gav större framsteg?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
KarolinaNowak
2009-08-12 13:03
#1

Ibbes omskolning pågår ännu..
1. Han verkar mycket positivt inställd till att jobba på ett annat sätt än vad han är van vid. Han verkar tycka det är roligt med nya utmaningar och lär sig fort.
2. Galoppen tycker jag har varit det svåraste hittills. Han studsar gärna fram och har inte riktigt förstått att det inte behöver gå så fort. Formen börja komma fram sakta men säkert, allt oftare med träning.
3. Många lösgörande övningar har funkat bäst, och så får man inte glömma bort de härliga uteritterna emellan åt, så man får lite omväxling.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Micky
2009-08-18 18:54
#2

Billy håller på att omskolas

1. Billy tycker det är jätteroligt och gör eller försöker göra allt jag ber honom om och tycker överhuvudtaget det är roligt.

2. Billy har lite svårt att förstå vad jag menar med skänkelhjälperna ibland men det blir bättre.

3. Håller helt med #1 på nr 3 framförallt om att det måste var omväxlande.

vtessv
2009-08-21 14:42
#3

1: Hur han reflekterar över saken det har jag ingen aning om. Han tycker dock det mesta är kul och är en väldigt ambitiös häst.

2: Tycker överlag traven och skritten har varit svårast och jobba med, att få fram taktfast gång. Sen att verkligen jobba ordentligt och inte enbart kröka på nacken.

3: Lösgörande, övergångar och åter övergångar, klättring och mycket uteritter för att få koll på fötterna.

GTSY
2009-08-23 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej!

JAg är ny på forumet.

Jag har en fullblodsherre på 13 år som kom från banan när han var 8. Han var hos en annan tjej i 2 år innan han kom till mig så jag vet inte mycket om hans första tid.

När han kom till mig fick han ehrlichios som ansatte muskler, leder och till viss del nerverna. Nu har han varit ok ca 1 år och börjar bli riktigt fin!

1. Ganska positivt vad jag vet, Fast tävlingslusten finns kvar. Och mat behovet…

2. Lugn och vänta, att ta vikten på bak och inte bara dyka.

Att inte börja löpa när man galoperar ute, dvs som jag känner det att ta stöd i bettet och "haka" ner bogen. Nu kan han länga fint utan att tappa bärigheten.

Sen rakheten i honom, iom att de blir sneda av träningen i ungdomen. Han skjuter ut vb och går snett. Har svårare i höger varv men svårt också att gå rak i vänster varv, han vill gärna putta in baken och skjuta ut bogen…

Men det börjar ge sig lite nu, med massage och medveten ridning så… 

3. Många galoppfattningar, övergångar och tempoväxlingar.

Jag lät honom under en lång period gå på ganska långa tyglar för att han skulle hitta balansen i sig själv.

Öppna/sluta och serpentiner är också bra för balans och kroppskontroll, och så ut och knata i skogen!

KarolinaNowak
2009-08-23 12:15
#5

#4 Välkommen hit! Hoppas du ska trivas här på forumet. Jätte fint fullblod du har.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

GTSY
2009-08-23 23:06
#6

Tack så mycket!

Än så länge trivs jag bra. Lite störande att man inte kan få in större bilder från tex photobucket direkt i inlägget bara…

Annons:
ThunderClap
2010-01-21 01:23
#7

Min är död nu, men jag svarar ändå.

1. Min trivdes bra på banan (stod på täby), trivdes bra som ridhäst. Han var mest bara glad jämnt, jäkligt tacksam individ.
2. Skänkel framåt. Han sprang, men visste inte vad skänkel framåt betyde och tog rejält lång tid att lära in ordentligt att faktiskt ta i och inte bara springa.
3. Konsekvent matte. Mkt halter och övergångar mellan gångarter.

Upp till toppen
Annons: