Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 1032 ggr
passis
9/13/09, 2:09 PM

Inavel?

Hur mycket inavel är tillåtet i fullblodsavel. Northern Dancer finns ju med väldigt mycket i stamtavlorna och att han finns med mer än två gånger kan väl inte vara bra. Eller finns det inga regler?

Annons:
Ahnna
9/14/09, 11:40 AM
#1

Det finns mig veterligt inga skrivna regler, men vissa saker gör man bara inte som uppfödare. Som jag skrev i en annan tråd så förekommer det att kusiner får avkommor med varandra och det anses av många vara helt okej, medan andra anser att det är förkastligt. Men i vilket fall som helst så räknas inte hästen som riktigt inavlad förrän bror/syster, mor/son eller far/dotter har fått ett föl tillsammans. Och sånt finns det ingen seriös uppfödare som gör!

Det är både hingsthållarens och stoägarens ansvar att se till att det inte blir fel. När jag hade avelshingst så fick jag ibland ta ställning till om ett sto som ville komma och bli betäckt verkligen var lämpligt ur ett stammässigt perspektiv. Jag sa blankt nej till de som var för nära släkt med min hingst, vilket inte alltid mottogs med "okej" utan snarare "varför då?!"… Vad var och en anser är inavel/linjeavel är högst individuellt!

Man ska ju hålla i minnet från början fanns inte så många framgångsrika galoppörer och redan då ville man bara avla på de allra bästa. Det innebar att en väldigt bra hingst kunde få betäcka närbesläktade ston, även om man idag hade låtit bli att göra en sån kombination. Tittar man bakåt i stammarna så hittar man rätt många namn som förekommer både 2, 3, 4 och 5 gånger hos samma häst. Jag har för mig att mitt fullblod har t.ex. Nasrullah 2 eller 3 gånger i sin stamtavla, men en ansenlig mängd generationer bakåt.

Folk som linjeavlar gör ju (oftast!) inte det för att de är okunniga, utan för att hästen de linjeavlar på har egenskaper som de vill förstärka i sin avkomma. Huruvida det är bra eller inte kan ingen säga på rak arm, eftersom det är en åsiktsfråga. Personligen undviker jag tät linjeavel, men räds inte att ett namn flera generationer bakåt upprepas. Jag har t.ex. en ponny som jag har fött upp själv som har samma hingst på 3 ställen i sin stamtavla, en bit bakåt. Det var en etisk fråga för mig att behandla innan jag betäckte, men jag bestämde mig för att det var så pass långt bak att det inte skulle ha någon överhängande betydelse för avkomman. Det verkar det inte ha gjort heller, i alla fall inte åt det negativa hållet, så det får väl ses som en lyckad linjeavel, även om det inte räknas som "riktig" linjeavel när det är så långt bak i stammen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: