Annons:
Etikettallmänt
Läst 1487 ggr
Strumpan
11/11/09, 1:57 AM

Sid - Sveriges äldsta fullblod

Jag satt och kollade runt på olika artikelförslag och ramlade över den här texten från Agria. Den handlar om hästen Sid och hans liv. Han var galoppör för 26 år sen. Jag kunde inte låta bli att le när jag läste den.

Här kommer en länk.

Mvh Jenny

Annons:
ecliptic
11/11/09, 2:18 PM
#1

Awww, va gullligt. Tank att fa sa manga ar tillsammans med sin livskamrat. =)

Linnea
1/10/10, 11:00 AM
#2

Jag vet ett fullblodssto som blev 27 år. Hon tävlade först galopp, sen fick hon två föl (hon fick ett par till som inte överlevde) och sen gick hon som ridskolehäst tills hon var 25.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Liiniz
2/10/10, 12:22 AM
#3

Oj underbart att man kan få ha en så lång tid med sin häst och helt otroligt att man fortfarande kan rida honom =O Märks att hon värnar om honom väldigt mkt, kul att få läsa om sådana lyckliga reltioner mellan häst och människa =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Elshira
2/11/10, 10:37 AM
#4

Jag måste väll ändå såga det känns som för kot om häsen inte blir över 25 :S Det gäler även våra araber som vi haft där de flesta blivit över 25 (och ponnyerna ännu äldre). Vad är det som gör de engelska fullblodn så kortlivade, tänderna eller? :/

Hakuna matata!

Linnea
2/11/10, 10:45 AM
#5

#4 Hård avel som inriktar sig på annat än livslängd. Ponnyer är normalt sett mer ursprungliga och med aveln håller vi kvar dom på det viset. Fullbloden ska bara springa fort och då har det blivit så att de inte lever lika länge. Halvblod lever i regel inte heller så länge som ponnyer (och urraser). Hälsan stryker också på foten väldigt ofta på både fullblod och halvblod då det märkligt nog inte prioriteras att hästarna har bra hovar tex. Prestation är det som gller.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

toughcookie
2/25/10, 10:52 PM
#6

Vi hade ett fullblod som dog ett par dagar innan årskiftet när han skulle fyllt 30, han reds in i det sista!

(fast på galoppsport står det att han han fylla 30!)

Annons:
Strumpan
2/25/10, 11:21 PM
#7

#6 Det är aldrig roligt att förlora sin vän men vad härligt att han fick bli så gammal

Mvh Jenny

Upp till toppen
Annons: