Annons:
Etikettomskolning
Läst 6406 ggr
Mimmi8
11/29/09, 8:35 PM

Nyfiken..

på hur en jockey rider.

Håller på att skola om mitt fullblod från galoppör till ridhäst.

Han har väldigt mycket tävling i blodet och jag vill inte gärna

trycka på "fel" knappar utan försöka få honom lite lugnare.

Hur ger man som jockey order om att sakta in, springa fortare mm.

Nyfiken

Annons:
Strumpan
11/29/09, 9:19 PM
#1

Försök att inte hålla hästen så hårt när du rider. När hästen gör ett snabbjobb/tävlar och man vill att hästen ska öka takten så ökar man stödet i munnen. När hästen sedan har sprungit klart och ska sakta in, lättar man på trycket i munnen. Det signalerar till hästen att det är klart.

Min kompis har en häst som jag kanske ska hjälpa till med. När han var ung tävlade var han oerhört hård i munnen. Det kändes som om man försökte hålla in ett rusande godståg utan resultat. Men nu när han har blivit riden "normalt" har han blivit jättekänslig och börjar hoppa runt om man håller honom det minsta för hårt.

Det som krävs är en väldigt mjuk hand och mycket tålamod. Glad

Mvh Jenny

Mimmi8
11/30/09, 9:50 AM
#2

Tack för tips.

Vid ridning på bana och ensam så är han lugn, men rida ut eller på

bana tillsammans med andra hästar så vill han bara "kasta" sig iväg

och

då tar jag tag i honom eftersom jag vill att han ska springa då jag

villGlad. Ska släppa efter och lätta på handen.

Tusen tackGlad

Ahnna
11/30/09, 10:18 AM
#3

I övrigt vill jag tipsa om att läsa mycket om dressyrridning, träna för dressyrinstruktör med unghästvana (eftersom f.d. galoppörer oftast inte är skolade mer än unghästar även om de åldermässigt är lite äldre) och gå väldigt långsamt framåt. Det tar flera år att skola om en galoppör till ridhäst, helt beroende på hur duktig man är och hur intensivt man tränar. Som #1 skriver så är galoppörer tränade till att ju hårdare/stummare trycket i munnen är, desto snabbare springer de. Jag har fortfarande "problem" ibland med mitt fullblod efter 5½ år, eftersom hon fortfarande stundvis glömmer bort att hon inte är galoppör längre. Galoppörer är också tränade till att när man kortar tygeln så är "rasten" (läs: skritten) slut och då är det dags att trava eller galoppera. Därför krävs det oftast mycket träning med en galoppör innan den slappnar av i skritt på kort tygel utan att takta.

Ett annat tips är att ta chansen och delta på prova-på-galoppkurser på galoppbanorna, för att få en ökad förståelse för hur galoppörer rids. Ju mer du vet om det, desto enklare kommer det bli att läsa din hästs reaktioner, och träna bort dem i den mån de inte fungerar ihop med ridhästkonceptet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
11/30/09, 10:20 AM
#4

När jag red jobb (inte snabbjobb) så stannade man genom att luta sig bakåt när man stod upp så fötterna åkte framåt, då blev det en slags hävstångseffekt i munnen på hästen och det var lättare att stanna. Detta var vid alla tillfällen när hästarna inte gick så fort så de blev trötta, då var man tvungen att ta i lite mer för annars stannade dom inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
11/30/09, 10:26 AM
#5

#4 Intressant hur olika det kan vara! Där jag har ridit har "stoppfunktionen" bestått i att resa sig högre över hästen, sänka händerna till manken och sluta driva med kroppen. (Och samtidigt bromsa med ord också, förstås.)

Det sättet du beskriver låter ungefär som hur jag lärde mig att bromsa en pullande häst så att den inte sticker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linnea
11/30/09, 10:28 AM
#6

#5 Ja det finns många sätt så det kan vara svårt att veta hur ens egen häst har blivit riden.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Ahnna
11/30/09, 10:30 AM
#7

#6 Precis!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mimmi8
11/30/09, 10:48 AM
#8

Tack för alla svar. superintressant.

Man vill ju gärna veta så mycket som möjligt av vad ens häst varit med om, och hur man gör det bästa för sin häst.

Min är väldigt bra grundriden och mycket lättlärd.

Men just när vi rider med andra hästar så är han på spänn och vill gärna iväg även om vi rider på bana.

Ska ställa samma fråga på Galopp.

Ahnna
11/30/09, 10:52 AM
#9

#8 Det du beskriver är väldigt vanligt, eftersom galoppörer är tränade till att springa i grupp. Men det går att träna bort, det tar bara lite tid.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KarolinaNowak
11/30/09, 4:29 PM
#10

Ibbe ville också dra iväg i grupp/sällskap i början, men efter mycket dressyrövningar ensam och i sällskap så försvann det mesta av den "instinkten". Jag märkte också att han lyssnade väldigt mycket till rösten, så det underlättade och jag kunde då vara väldigt mjuk i handen.

Men mitt tips är alltså träna mycket dressyr! Och använd dig utav rösten. Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
11/30/09, 4:37 PM
#11

Jag glömde även säga att öva med mycket halvhalter också så han lär sig lyssna på dina hjälper. Det är ju något som han kommer att behöva lära sig nästan oavsett vad det är för ridning du kommer att syssla med

Lycka till med din nya kompis Glad

Mvh Jenny

Mimmi8
11/30/09, 4:45 PM
#12

Jagge lyssnar också mycket på rösten.

Tack för alla svar/ fullblod är underbaraGlad

Mimmi8
11/30/09, 11:26 PM
#13

Ikväll gick han riktigt lugnt och fint trots att Crimson också var på banan.Glad

Tack för alla goda råd

Annons:
KarolinaNowak
12/1/09, 1:16 AM
#14

#13 Underbart! Och fler framsteg kommer det att bli. Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

GTSY
12/2/09, 11:38 AM
#15

Min har lite problem i grupp/framridning då han har så stark vilja att vara först…

Inte så lätt när alla springer runt runt… Skäms

Det jag har märkt hjälper är att jag får absolut inte fastna i handen och att sedan be om focus på det VI gör och inte alla andra, funkar iblan i alla fall.

Men jag kjan trösta dig med att detblir bättre med tiden…

Ahnna
12/2/09, 12:08 PM
#16

#15 Mitt fullblod funkar också mycket bättre när hon stressar upp sig om jag ber om nåt som kräver koncentration, typ öppna eller nåt annat som gör att hon tappar fokus på det som stressar henne. (Hon blir oftast uppstissad av sitt eget tempo, särskilt om hon har mycket överskottsenergi.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Strumpan
12/2/09, 1:36 PM
#17

#15 Har du provat för att se om din häst lugnare om du får rida först?

Det är väldigt jobbigt för en häst som har tränats för att ta sig förbi alla andra hästar för att sen helt plötsligt foga sig och hålla sig lugn. Den måste helt enkelt lära sig att tänka om.

Det man ska tänka på är bl. a att:

  • Hästen har befunnit sig i en stressig miljö men mycket folk, spring, högttalare - U name it. När den sen flyttar ska den lära sig att stressa ner. Man vet ju själv att det inte är det lättaste när man har stressat en längre period.
  • H*n är oftast väldigt ung när den slutar sin karriär - mycket energi som den måste få upplopp för.
  • Man säger ofta att fullblodet har nerverna på utsidan. Om det inte sitter en lugn ryttare på ryggen är det lätt att nerverna tar överhanden.
  • Tålamod är nyckeln. Jag vet själv hur lätt det är tappa tålamodet när hästen springer runt, bockar, sparkar bakut eller stegrar. Men att tappa det hjälper inte, det stjälper bara.

Att be om hjälp är inget man ska skämmas över. Se om det finns en instruktör som kan visa er lite övningar.

Att försöka få en häst att springa sig (en som dessutom är tränad för att springa) trött är mer eller mindre omöjligt, jag kan lova att du tröttnar långt före hästen. Försök istället att arbeta med psyket istället för benen. Göra övningar som kräver hjärnarbete. Det tröttar ut den mycket bättre och det hjälper för framtiden.

Mvh Jenny

KarolinaNowak
12/9/09, 12:15 AM
#18

#17 Många bra tips du har samlat ihop där! Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
12/9/09, 12:52 AM
#19

Glad Jag hoppas att råden kommer till nytta

Mvh Jenny

Mimmi8
12/9/09, 8:25 PM
#20

JappGlad. Det går framåt och vi har gjort stora framsteg.

Tack för alla tips.

Annons:
Strumpan
12/9/09, 9:02 PM
#21

#20 Härligt! Glad. Du får berätta om era framsteg

Mvh Jenny

Mimmi8
12/12/09, 9:30 PM
#22

Red på ridbanan tillsammans med annan häst och det gick så braGlad. Vi kunde tom galoppera runt på olika volter. Först tyckte han det verkade lite skumt men sen så gick det såå bra.

När vi rider ut vill han helst vara först i trav och galopp…

Men rider jag med andra fullblodet så vill han bara tävla/springa hela tiden…

Han går så fint i dressyren och tycker det är roligt, vill vara duktig.

Som sagt, tack för alla bra tips, tålamod är nr 1Flört

Strumpan
12/12/09, 10:18 PM
#23

#22 Jätteroligt att det går bra för er! Glad Att han vill tävla sitter fortfarande kvar i honom men det kommer att minska ju mer ni tränar. Om han blir väldigt jobbig när du rider i grupp kan du prova med att rida först, det brukar minska stressen för hästar.

Mvh Jenny

[ellenlindman]
5/28/13, 11:20 PM
#24

*Felpost*

Upp till toppen
Annons: