Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 1825 ggr
Strumpan
2009-12-28 17:29

Fodertillskott?

Min kompis frågade mig om jag kunde fråga er om vad ni tycker om soya som fodertillskott. Bissen är ganska svårfödd och faller lätt ur. Hon har märkt att soya är det som har fungerat bäst för att hålla honom uppe. Problemet är att det innehåller mycket protein och kan bli skadligt omdet blir för mycket. Min tanke är också att det är väldigt salt som kan skada lever och njurar

Sarah som hon heter skulle vilja veta vad ni tycker att det finns för för -och nackdelar med att ge soya i maten som fodertillskott?

Vad använder ni för att behålla hullet på era hästar?

Mvh Jenny

Annons:
KarolinaNowak
2009-12-28 20:36
#1

Har ingen som helst erfarenhet av Soya tyvärr. Men jag kan varmt rekommendera sojaolja. Ibbe får Krafft Oil och det räcker för att hålla hullet.

Glad

Men sen är det självklart olika från häst till häst.
Men kanske värt att testa?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-12-28 21:51
#2

Sojaolja? Hur mycket måste man ge av det? Finns det några för och nackdelar med det?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-12-28 22:02
#3

Vet inga nackdelar med sojaoljan, hört att man inte ska ge för mycket av den bara. Jag ger ungefär 1-2 dl till Ibbe/dag (men man kan nog ge mer än så). Jag blandar det med det övriga kraftfodret - krossat korn bland annat.

Tungan ute

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-12-28 22:05
#4

Ok. Jag har själv bara erfarenhet av majsolja men det får man ju ge ganska mycket av för att det ska ge resultat. jag ska sätta mig och läsa lite om oljan och så ska jag vidarebefodra det till Sarah. Tack Karolina Glad

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-12-28 22:08
#5

#4 Tror soja och majs -olja fungerar ungefär på samma sätt. Flört

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-12-28 22:12
#6

Ja, fast majsolja kan man ge upp till 5 dl/dag. Det kan bli ganska kostsamt i längden.

Mvh Jenny

Annons:
KarolinaNowak
2009-12-28 22:24
#7

#6 Kan man säkerligen med sojaolja också, men frågan är hur mycket hästen behöver? Jag har som sagt ingen aning. Vet bara att Ibbe funkar bra på det. Glad Men enligt mig är det allra bästa att öka grovfodergivan innan man går in på annat. Och inte ger någon havre, för de ger för mycket energi vilket förbränner för mycket fett.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

MattiasNowak
2009-12-29 11:33
#8

Här är en länk till utfodringsanvisningar med sojaolja.

Man ska ge mellan en och tre deciliter om dagen av den oljan. Det är precis den oljan vi ger till Ibbe. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Ahnna
2009-12-29 12:31
#9

Soja är inte lika hälsosamt för hästen som lusern, så är det protein du vill ha så rekommenderar jag Kvarnbyfoders lusernpellets, som är ren lufttorkad lusern med 150 g Smrp/kg foder. (Att jämföras med Kraffts som bara har 105 g.) Det finns också Krafft Protein, som exempel, som innehåller massor av protein men som är ett kraftfoder och inte ett grovfoder, samt att det är dyrt som stryk. Lusernpellets är ju grovfoder och något bättre till hästar som faller ur har jag aldrig hittat - ihop med ett analyserat hö eller hösilage, förstås, så att man ser exakt hur mycket man behöver tillföra. (Men det fina med lusern är att man inte kan överdosera och det kan helt ersätta hö tillfälligt om det skulle behövas.)

Till hästar som faller ur, och särskilt fullblod har jag märkt, så är proteinet jätteviktigt men även energin. Utan energi, ingen viktuppgång!

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Strumpan
2009-12-29 18:52
#10

#7 Jag tror att han får ca 15 kg grovfoder/dag och knappt någon havre

#8 Ah tack. Ska sätta mig och läsa länken

#9 Jag frågade henne om lusern också men tydligen så ratar Bissen det totalt…

Det finns ingen som vet vad det finns för för -och nackdelar med soya?

Mvh Jenny

Ahnna
2009-12-29 20:06
#11

#10 Blanda ut det med betfor. Det brukar funka! Annars finns som sagt Krafft Protein. Men egentligen bör du börja med att hitta ett hö/hösilage som har höga protein- och energivärden. Då kanske du inte behöver tillskott alls.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: