Annons:
Etiketthärstamningar
Läst 2830 ggr
Strumpan
12/19/09, 6:21 PM

Alla dessa färger

Om man ser till vilka färger hästar har och vilka som är godkända osv. Vi har ju sett att det finns tex fullblod som är skäckar. Hur kan det komma sig, vart har dessa färger kommit ifrån? Om man läser General Stud Book så finns det krav för vad ett fullblod är. Uppfyller inte din häst kraven så är det inte ett fullblod, punkt slut.

Om man får ett föl föds som ska vara renrasigt fullblod men den är skäckfärgad, betyder det då att det har skett en mutation då? Vi alla vet ju att mutationer kan vara farliga, me de kan även vara till livets (djur/människor/växter) fördelar. Detta är helt utanför ämnet, men som ni vet så har jag iller och det var därför jag kom på frågorna. Där har det varit en hemsk inavel och alla möjliga färger har uppstått, vilket kan bidra för risker för cancer. Detta är något som seriösa uppfödare håller på att försöka reda upp i den mån det går. Men det tar ju så lång tid. För att komma tillbaka till våra hästar igen: Dessa mutationer och färger, tror ni att det kan vara en större risk för sjukdomar på hästar som egentligen inte ska ha dessa färger?

Mvh Jenny

Annons:
ThunderClap
1/21/10, 1:40 AM
#1

Intressankt ifrågaställning! :)

De skäckar som jag tror du tänker på kommer ifrån samma gen som ger bläs och strumpor om jag har fått korrekt fakta. Så att de blivit skäckar lär inte vara en större mutation om man nu ens tycker att det är värt att kalla det för det…

Om jag förstått det rätt så bärs det på mer sjukdomar inom vissa skäck-färger än andra (skriver det som "skäck-färger" då jag menar på att det finns olika typer utav skäck som ser olika ut och kommer ifrån olika gener).

Jag har lite åsikten att föds man inom en viss ras med helt gdk föräldrar så borde man ju vara utav den rasen, men håller ändå med om att man bör hålla måtten på rasstandarden, kanske man bara inte borde få avla på djur som inte stämmer in på rasstandarden? Jag får en hemsk känsla om förr i tiden då man dränkte valpar som kom ut med fel teckning.

Avlar man på en ras som avlas på i stort set bara prestation inom en gren så känns det för mig underligt att man bryr sig om utseéndet sedan? För fullblod är ju inte kända för att avlas på hålbarhet ändå på någon annan front… Är det ren prestations-avel man vill hålla på med, vilket man ju bör göra i stort om man föder upp löphästar utav ett eller andra slaget så förstår jag om man inte tittar på saker så som utseénde och hållbarhet. Känns som att det kan bli svårt att få in ändringar hos de stora aktörerna?

Elshira
1/26/10, 10:40 AM
#2

Vi hade ett arabiskt fullblod som föddes med tigrering på benen. Det försvann dock när han blev av med fölpälsen och är idag flugskimmel. Men jag undrar bara vart de ränderna kom ifrån…?

Hakuna matata!

Linnea
1/26/10, 11:28 AM
#3

#2 Såna tecken är vanliga på ex fjordingar och przewalskihästar (ich en del andra). En släng av ursprunglighet kanske?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elshira
1/26/10, 1:09 PM
#4

#3 Ja något "kontisgt" måste ju ha slagit iegnom efter som han är renrasig :D

Hakuna matata!

Strumpan
1/26/10, 8:01 PM
#5

#1 Du kan mycket väl ha rätt i att det är samma gen som bläs och stumpor mm, jag har inte den blekaste. Men den genen har ju förändrat (muterat) färgen längre än till att endast vara strumpor och bläs och frågan är om det kan komma med sjukdomar på köpet. Jag har lite svårt att få ner mina tankar i ord….

Mvh Jenny

ThunderClap
1/27/10, 1:09 AM
#6

#5 Mer vitt känns för mig utan att ha läst på närmare alltid som mer "sjukligt".

Viss sorts skimmel har större risk för viss sorts canser, viss sorts skäck verkar vara de enda som vär på OLWS?, prickiga hästar verkar oftare födas eller bli döva och blinda.

Så jag inbillar mig att vitt är farligt. Lägg märke till att detta alltså inte är faktabaserat alls, utan underliga inbillningar…

Annons:
Linnea
1/27/10, 10:08 AM
#7

#6 Det vita i sig är inte farligt, utan vissa gener är farliga. Ett skäckanlag ger OLWS ex dock inte andra skäckanlag. Att skimlar lättare får melanom är pga den låga halten pigment. Att tigrerade oftare skulle födas döva/blida har jag aldrig hört.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sehvrin
1/28/10, 1:17 PM
#8

Vissa skäckanlag (kommer aldrig ihåg vilket, men det är det som finns hos bla russ och fullblod) är ressesiva, det vill säga att man behöver två upplagor av anlaget (både från mamman och pappan). Har individen bara ett anlag kommer det inte märkas, men den kan fortfarande föra över anlaget till sina avkommor med 50% chans. På detta sätt kan ett anlag ligga dolt i flera generationer. Om två individer med dolt anlag paras är det 25% chans att avkomman kommer visa anlaget.

Hoppas den förklaringen var lite vettig.

När det gäller sjukdomar som följer med färger, så är det just det de gör: följer. Det är inte färgen i sig som är farlig, utan anlag som är kopplade till färgen, och om jag förstår det rätt så är det inte alltid att de farliga anlagen finns med färgen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: