Annons:
Etikettgaloppsport
Läst 2032 ggr
Rodjare
5/5/10, 12:32 AM

Vinterpäls

Mitt fullblod verkar sätta päls just nu. Har någon liknande erfarenheter? Förra ägaren klippte honom när hon tyckte det behövdes.

Annons:
Strumpan
5/5/10, 8:01 PM
#1

Det låter väldigt underligt om din häst sätter vinterpäls på sig nu. Enligt mina erfarenheter brukar de börja fälla av i januari/februari och sen vara klara vid den här tiden april/maj.

Hur är hullet på hästen, verkar han frusen? Har någon veterinär kollat hormonvärden? En dum fråga, är du säker på att det är inte sommarpäls du ser?

Mvh Jenny

Rodjare
5/6/10, 12:51 AM
#2

Jag har inte haft ägt ett fullblod tidigare. Pälsen börjar bli lång och lurvig, han släpper ingeting och har inte gjort det under viner/vår. Han svettas väldigt lätt. Jag har skickat in träckprov idag. Han har också blivit lite "slö" sista veckorna.

Strumpan
5/6/10, 1:18 AM
#3

Fullblod är precis som andra raser, dvs börjar fälla vid samma tid. Jag skulle nog ta ut vetten för blodprovstagning om jag vore dig i och med att han är slö. De brukar de vakna till våren och bli piggare. Äter och dricker han som han ska?

Mvh Jenny

Linnea
5/20/10, 9:29 AM
#4

Om förra ägaren klippt lite när som helst så kan det hända att pälssättningen blivit störd. Isf är det bara att låte pälsen vara. Om han får mycket päls så spårklipp men försök låta bli så borde pälsen ändras av sig själv men det kan ju ta ett tag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MillaJ
6/26/10, 12:57 PM
#5

Jag hade nog tagit ut veterinär för blodprovstagning. Ett halvblod i vårt gamla stall satte päls året om och fick klippas när det blev för mycket (när han började svettas för mycket vid arbete). Den har visat sig ha Cushings.. Så det kan ju vara bra att kolla upp, så man kan lägga omm rutiner och förenkla för hästen.

Upp till toppen
Annons: