Annons:
Etikettridsport
Läst 3640 ggr
adeliand
2010-05-17 11:01

Fullblodsproblem!?

Hittade denna sida och hoppas på att kanske få lite förslag på "problemlösning" för vårt fullblod!

Kort historik: Två döttrar, 12 och 16, den yngsta har en c-ponny och den äldsta ett engelskt fullblod. Han är 7 år, valack, har oss veterligen aldrig tränats eller startat galopp. Vi har haft honom i femton månader och det mesta funkar bra. Men… i paddocken vid galoppfattning kan han bli "galen"; bocka, sparka, tvärstanna, slänga sig, osv. Detta har blivit ett mycket obehagligt inslag i ridningen och som mamma är det inte roligt att stå bredvid och se dottern flyga av. När hon har ramlat av eller fått stopp på honom är han kolugn, fungerar också hur bra som helst i skritt och trav. Och det är inte varje gång det är så här.

Har någon något tips, någon idé eller egna erfarenheter av liknande problem. Kan det ha med pälsfällningen att göra kanske? Ger honom inga b-vitaminer eftersom han blir dålig i magen av dem.

Annons:
toughcookie
2010-05-18 17:04
#1

Vad händer om ni longerar honom ett tag innan ni sitter upp och han får göra dagens första galoppfattningar på linan?

adeliand
2010-05-19 16:02
#2

Han bockar eller sparkar aldrig när han longeras och mycket sällan ute utan det är periodvis bara i paddocken! Han var ungefär likadan förra året vid den här tiden och det gick över. Och han är helt lugn i skritt och trav och även om han lyckas slänga av sin ryttare! Märkligt beteende som jag inte sett förut och skulle vilja ha tips om!

Linnea
2010-05-20 09:26
#3

Kolla ryggen (och resten av kroppen) han kan ha ont. Är ni säkra på att han inte gått löp? Kolla på svenskgalopp.se under sök sportinfo, där finns alla fullblod med.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Strumpan
2010-05-20 21:35
#4

Det kan vara bra att kolla om han har ont någonstans. Sitter sadeln som den ska? Du skrev att han brukar bli såhär vid den här tiden, kan det vara att han har vårkänslor? Då kan de bli lite extra glada när det är dags för galopp.

Ni har möjligtvis inte något bra ställe där ni kan klättra med hästen? Trötta ut honom lite innan

Mvh Jenny

wonkan01
2010-06-15 12:59
#5

Jag har också ett engelst fullblod som gjort exakt samma sak ;/

jag fick bort fasonerna men dom kom tillbaka här för ca 3v sen nu när han börjar få ridhäst muskler.

så jag tog ut en massör som direkt hittade felen. oftast så när man musklar ett fullblod så får dom ont, så jag föreslår att ni tar ut en massör, min massör har gjort stora underverk :D nu rider vi på banan i dressyr & hoppning :)

mvh ida

Liiniz
2010-06-16 03:12
#6

Håller helt med de andra om att du bör kolla upp kroppen med hjälp av en massör, det kan göra underGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: