Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 5997 ggr
NettanLindholm
6/26/10, 7:32 PM

Få upp i vikt

Jag har ett femårigt fullblodssto som jag köpte i början av december och hon var då i bra hull, åt det smalare hållet.

Våren tog dock hårt på henne och hon gick ner i vikt en hel del vilken jag självklart försökte göra något åt, dock utan otdentligt resultat. Lyckades hålla det på den nivån, så hon blev inte smalare iaf.

Nu går hon på bete dygnet runt, med mycket gräs. Hon får även ca 2 liter lusern om dagen , men har fortfarande inte gått upp i vikt. Man kan alltså fortfarande se revbenen. Vad finns det för andra sätt att få upp henne ordentligt i vikt relativt snabbt? olja?

Då hon är skadad nu, vill jag inte trycka i henne massor med kraftfoder, då hon kommer få väldans mycket överskottsenergi som hon inte får göra av med.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Annons:
Linnea
7/1/10, 4:37 PM
#1

Är hon avmaskad? Om inte så kan det vara där det felar. Vetekli är väldigt bra när dom ska upp i vikt men ge det tillsammans med lusern eller annat kraft för det är lite svårtuggat annars eftersom det blir lite grötigt när man blötlägger det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

NettanLindholm
7/1/10, 5:50 PM
#2

#1 Hon är kollad, men var ren, så avmaskades inte. Okej, ska kolla på vetekli :)

ThunderClap
7/3/10, 3:12 AM
#3

Jag hade inte ställt ut min smala häst på bete om det inte är väldigt bra bete för den, är jobbigt att gå på bete, de blir ju ofta bara bukiga och inte fint hull är min uppfattning ifrån de flesta beten.

Utan ta in och fodra med riktigt bra foder, absolut på hästar så som fullblod som ofta är små i apptiten, gäller att ALLT de stoppar i sig är sådant som ger så mkt som möjligt om de inte äter allt för mkt, att de inte äter halvdant gräs, utan de kilon de äter är hö/hösilage med BRA värden.

Jag gav min fullblodspojk som såg ut så här ett tag så mkt fint grovfoder han orkade äta (i många små portioner, lättare att få de att äta så ofta är min erfarenhet), en del lusern (tror det var omkring 4l om dagen hackad jag var uppe i) på det och rätt stora givor kraftfoder med så mkt protein i jag bara kunde få tag på (typ krafft protein 2l + kornkross och tillskott). Såg ut så här efter ungefär 3 månader. Jag ville inte ha het häst (4-årig fullblodshingst rakt ifrån banan som desutom blev kastrerad under uppgödningstiden). Kan bara säga att det fungerade utmärkt för honom och mig iallafall.

Mer protein gör inte hästarna så mkt hetare, utan hjälper till att bygga muskler och lägga på bra hull (men man måste ju öka dosen långsamt), det är allt foder med mkt energi och fett du bör titta på att undvika för att inte få hetare häst som lägger på sig fel hull.

NettanLindholm
7/3/10, 3:33 AM
#4

#3 Han blev riktigt fin i hullet på de senare bilderna !

Min går nu ute, men tas in på dagarna där hon har tillgång till så mycket fint hö hon vill ha. Får då även Lusern, krafft groov 125 och nu även vetekli till.
Jag själv tycker att betet är väldigt bra där hon går nu, och har väl inte jätte stor möjlighet att ta bort henne därifrån heller, då hon skulle bli helt själv..
Så hon äter nog runt 6-7 kg bra hö om dagen + betet hon går på.
Hoppas att detta hjälper nu !

ThunderClap
7/3/10, 12:17 PM
#5

Då äter hon ändå rätt mkt när hon kommer in trots att hon går på bete :)

Kläm i henne så mkt hon vill äta när hon kommer in, men annars så får du nog ge det lite tid till det att hon blir uppstallad igen och äter mer.

Glenda
8/5/10, 12:08 PM
#6

kan det kanske vara så att hon har någon brist på vitamin eller mineraler? Sen kan det ju vara så att betet inte är så näringsrikt, finns ju olika slags beten också…

Mitt fullblod är också svårfött. Jag ger henne krafft groov 125, korn samt 1 - 2 dl mineraler, och det blev bättre sedan jag började med mineralerna! När hon tränas får hon även lite krafft grund.

kolla med förre ägaren vad de gav hästen, så den behöll hullet!

Krafft muskel kan jag tipsa om, den har jätte mycket protein i sig!

Annons:
[Emma-Rhino]
8/19/10, 5:51 PM
#7

Hur rider man bäst en lite smalare häst om man vill att den ska få upp hullet lite?

Linnea
8/19/10, 6:05 PM
#8

Du ger den helt enkelt mer mat äv vad den normalt sett behöver för det arbetet den utför. För att bygga muskler behövs protein.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

HoRsE--LoVeR
9/4/10, 3:38 PM
#9

Avmaskar du regelbundet? I såna fall kanske det är därför hon inte går upp i vikt… Obestämd

NettanLindholm
9/4/10, 8:19 PM
#10

#9 jag avmaskar om det behövs. Hon har hittills varit ren, så har inte behövt göra det. :)

Elshira
9/14/10, 10:45 AM
#11

Vi använder solrosfrön (betydligt smakligare än olja!). I princip rent fett med lite bra mineraler i ^^

Finns att köpa skalade hinkvis på granngården!

Hakuna matata!

NettanLindholm
9/14/10, 10:56 PM
#12

#11 okej, det kan testas! :)

Fiona
9/19/10, 7:52 PM
#13

#11 Hur mycket & ofta ska man ge det?=)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: