Annons:
Etikettallmänt
Läst 1409 ggr
Kinora
2010-09-05 16:04

Lite hjälp tack.

Jag har en dröm att en dag få äga en häst, det har kommit smygande de sista 2 åren. jag har aldrig tidigare vart intresserad så av hästar, bara tyckt att de är fina och har gärna klappat dem. Men nu så börjar de som sagt smyga sig på och jag skulle vilja veta mer om dem.

Men nu till det jag skulle vilja ha hjälp med är…hur mycket skulle det gå på att ha en egen häst. Det kommer förstås inte vara något jag bara ger mig in på.

Jag kommer dessutom kunna ha den hemma i ett stall då det är min dröm att bo på en gård.

Men ge gärna förslag på sidor/böcker där man kan läsa om hästar. Och måste man börja på en ridskola eller kan man bara träffa andra som har hästar och lära sig av dem. Vad tycker ni?

Hoppas ni kan hjälpa mig lite iaf:)

Annons:
Fiona
2010-09-05 16:46
#1

Det är dyrare än vad många tror med en egen häst. Du har avgifter för stallplats (om man har eget stall så kostar ju istället el, underhållning av inredning osv), foder, hovslagare, veterinär, träningar, ev. tävlingar osv osv. Svårt att säga en exakt summa, det är väldigt olika beroende på vart i landet man bor.

Jag skulle rekomendera att börja på ridskola så att du lär dig rida och sköta en häst, det är väldigt mycket man ska hålla ordning på. När man känner att man inte får ut mer av ridskolan bör man kanske testa på medryttarhäst (alltså att man hjälper till med någon annans häst några gånger i veckan).

Vare sig man har hästen uppstallad eller hemma så tar det mycket tid & pengar, men kul är det!

Gå till bibblan och låna lite böcker om häststkötsel mm

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Kinora
2010-09-05 17:07
#2

#1 Ja det kostar en del det vet jag, men man får som aldrig några riktiga svar av de jag pratat med. Kommer nog inte vilja tävla och så i första taget. Vill nog mer ha en och rida i skogen ja å mysa med. Men man vet ju aldrig när man väl är upp i dem:) Bor i Jämtland:)

Ja, de kanske är det bästa att börja med ridskolan. Ja, jag ska kolla på bibblan här men de brukar vara så dålig på just fakta böcker om djur. Men men ska iaf ge ett försök där.

Fiona
2010-09-05 19:14
#3

#2 Kika inne på hästhoppning iFokus, vet att dom har haft en tråd för länge sen där folk har skrivit upp vad deras hästar kostar i månaden. Men som sagt så låter de klokt att börja med ridskola :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Kinora
2010-09-05 21:34
#4

#3 Tack för tipset, ska kolla där på en gångTungan ute

Upp till toppen
Annons: