Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 1853 ggr
Diizkmedel
2011-01-09 23:58

Normalt?

Jag satt och kollade på min älsklings häst Alonso xx's stamtavla och upptäckte då, först att hans farfar's far's far var Secretariat xx, men sedan att även hans farmors far var Secretariat xx.

Är detta normalt att en och samma häst är i stamtavlan fler en 1 ggr?

That that don't kill you can only make you stonger

Annons:
Ahnna
2011-01-10 02:13
#1

Japp. Det kallas för linjeavel. (Vilket egentligen bara är ett finare ord för inavel.) Man gör det för att bevara bra egenskaper från en viss individ, i det här fallet Secretariat, men det blir inte alltid ett bra resultat. Avel är ju lite av ett lotteri…

Min ena ponny har samma hingst i stamtavlan på 3 ställen, men ett flertal generationer bakåt så det är inget som påverkar just henne. Men den som bestämde sig för att linjeavla på den hingsten hade säkert en god tanke med det hela - det är ju en rätt bra hingst så jag förstås att han var poppis på "sin tid". Men personligen är jag emot linjeavel i alltför nära led. Jag skulle till exempel aldrig para två kusiner eller ens kusinbarn med varandra. Men om linjeaveln är 4-5-6 generationer bakåt, eller mer, så stör det mig inte nämnvärt. Men allra helst söker jag efter stammar som inte har något namn gemensamt när jag planerar avel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Diizkmedel
2011-01-10 21:50
#2

#1 Tack =)

Ja, dem var i led 3 & 4:a tror jag.

That that don't kill you can only make you stonger

Linnea
2011-01-14 18:07
#3

Mitt russ har ett sto som blivit betäckt med sin egen son nånstans långt bak i stammen..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
2011-01-14 18:56
#4

#3 Ett av mina stons mamma har en avkomma med sin egen far…

Oskyldig

Ibland händer det olyckor, men tyvärr finns det folk som medvetet avlar på nära besläktade hästar. Det brukar inte bli så bra, kan vi nöja oss med att säga. Snäv genpool ger alltid negativa effekter!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: