Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2742 ggr
Kaytwo
4/24/13, 9:03 AM

En bra foderstat

Hejsan!

Jag har haft mitt fullblods sto i 6 månader nu och när hon kom till mig så var hon dåligt musklad och väldigt undernärd.

Nu har hon fått pellets Hippo grow alfa, kornkross, olja, kiselgur och så mycket hö hon behöver. Hon ser väldigt fin ut men nu har vi börjat träna på allvar och vill att hon ska kunna muskla sig och kunna ha kvar dem om ni förstår vad jag menar. Så har funderat på att lägga till betfor, kanske bara nån dl för att det är gott och bra för magen. Men undrar om någon har erfarenhet av ge sitt fullblod betfor både bra och dåliga? Hon är ju lite av ett typiskt fullblod, het och tittig av sig och vill inte att hon ska bli påverkad på ett dåligt sätt av sitt foder.

Hur ser era foderstater ut för era fullblod? :) Några tips?

''It takes backbone to live the life you want''

Annons:
MaggisW
5/3/13, 10:35 AM
#1

Hej!

Jag har också ett fullblod som är knepigt att hålla i hull eftersom han inte är så intresserad av att äta. Han äter inte hö som blandats det minsta med ströet i boxen. Hönät funkar inte, då tappar han intresset nästan direkt. Han får 11 kg hö, 2 kg müsli, 3 dl Irishi Mash, ½ liter havre, ½ liter betfor och lite rapsolja. Det funkar bra men fet är han inte … Om jag lägger honom i hårdare träning ökar vi mashen. Han får extra mash under tävling också. Dyrt men funkar. Jag har även provat Kraffts Muskel med bra resultat. Har inte hört att betfor gör hästen piggare. Annars är det bra för magen ju.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: