Annons:
Etikettomskolning
Läst 5358 ggr
liljegren
2/20/12, 11:16 AM

Från galoppör till ridhäst!

Jag vet att vi gjort så här på connemara.ifokus när vi rider in, så det kanske kan vara kul att göra så här med..

Jag tänkte att ni ska få följa med på min och Asfurahs Image's resa, från galoppör till ridhäst! =)

"Furan" eller "Mimmi" kom till mig igår, så det här blir verkligen "från början!"

Hon är fyra år, importerad från england och har gått några lopp iaf.

Idag var nog den dagen jag var mest nervös över. Hon fick gå ut i stor hage med min connemara. Det gick HUR bra som helst! Även om fröken fräken tyckte det ver riktigt äckligt med djup snö ;)

Imorgon är tanken att vi ska ta en promenad i skogen med engelsk sadel på ryggen =)

Jag återkommer mer om hur det gått ;)

Annons:
ellinorrasmusson
2/20/12, 4:10 PM
#1

Spännande! Alltid roligt att höra! :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

bicolor
2/20/12, 7:48 PM
#2

Ska bli jätte kul att kunna följa eran resa då jag själv hoppas på att hitta min egna långbenta skönhet :)

liljegren
2/23/12, 9:08 AM
#3

Hallåhejsan!

Matte har varit upptagen av något som kallas jobbet, men hon säger att det inte gör något än, för hon tycker jag behöver vänja mig vid den nya miljön. Nya kompisen är en tjock, långpälsad liten lantis, men hon är rätt så snäll. Jag tror vi ska komma bra överrens =)

Nu i veckan tyckte matte att vi skulle ta en lite skrittur i skogen, bara så att jag skulle få "kika på omgivningarna" Har ni hört något så tokigt? Jag hade ju fullt sjå med att gå frammåt, frammåt, frammåt, inte hade jag tid att titta på annat heller.

Matte tyckte att jag hade lite bråttom, så jag försökte verkligen lugna mig, men det är ju så fruktansvärt kul när det går lite fortare. matte verkade dock nöjd efteråt, fick massa klapp och en liten morot slank ner också ;)

Hon har lite andra tokigheter för sig också, min nya matte.. Hon tycker att jag ska vara ute hela dagarna. Alltså från 06.30-16.00!! Visst, jag har ett varmt mysigt täcke och massa mat, men jag är ju van att gå in tidigare. Matte verkar inte fatta piken när jag ställer mig vid grinden.. Så den metoden har jag nästan gett upp.

Hej så länge!

Image

liljegren
2/28/12, 8:50 AM
#4

Nu har det gått lite mer än en vecka och lilla damen har lugnat sig väldigt mkt redan nu tycker jag. Förut var det bara frammåt frammåt som gällde, nu tittar hon faktiskt lite på omgivningarna när vi är ute ;)

Våra ridpass är inte så långa eftersom hon är dåligt musklad över ryggen, så vi har mest klättrat och så har vi tränat lite på att lyssna på vikthjälper, det går bättre och bättre. Hon är verkligen lättlärd!

ellinorrasmusson
2/28/12, 10:16 PM
#5

Så skönt att hon redan lugnat sig. Brukar fundera över hur min häst hade varit när det är hans tur att flytta från banan, tror han hade varit en prins :-)

Vad har du för planer för henne, vill du hoppa eller vad är tanken? :p

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

liljegren
3/4/12, 3:07 PM
#6

Bara foderomställningen gör ju en hel del =) Sen att hon går ute hela dagarna gör henne rätt trött det med =)

Meningen är att vi ska hoppa.. men dressyren är ju drunden, så vi börjar där =)

Annons:
ellinorrasmusson
3/4/12, 3:55 PM
#7

Såklart, spännande! Lycka till! :-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

liljegren
3/5/12, 7:23 PM
#8

Vi tränar mycket på vikthjälperna och att förfina dem, och hon verkar vara med på noterna, för det mesta. Halt och att stå tilla däremot är något som hon inte verkar ha eller ens vilja ha i sitt ordförråd ;)

ellinorrasmusson
3/6/12, 10:21 PM
#9

Nä, stå stilla är inte kul, bättre att galoppera ;-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

liljegren
3/19/12, 3:30 PM
#10

Stå still när jag sitter upp fungerar nu riktigt bra =) Det var många, många och åter igen många varv som skuttades runt på ett ben innan Image tillsist gav upp för mattes envishet. Stå still när man sitter på ryggen är dock lite jobbigt.. då trampar hon runt och slänger med huvudet, men med tålamod så ger hon sig tillsist.

ellinorrasmusson
3/19/12, 9:11 PM
#11

Ja, att stå still är kanske galopphästarnas svaghet, min häst är inte heller något stort fan av att stå still :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Kaytwo
11/19/12, 9:18 AM
#12

Hej!

Jag fick nyligen hem mitt fullblods sto och hon är grundriden. Men nu i början när vi ridit så har vi mest skrittat då jag märkte att hon var väldigt het och orolig. Nu efter snart en månad så är hon mycket lugnare, gick rätt bra igår när jag red men i traven blir hon lite tung i bettet och vill gärna dra ner huvudet och sakta av. Vi har oxå börjat med tömkörning och det tycker hon är jätteroligt, och redan andra gången började hon jobba mer med ryggen och nacken. Det är mycket ridning och mycket tålamod det märker jag men känns oxå samtidigt väldigt roligt :) Men har du kommit på fler tips nu efter nåra månader, till en som precis börjat sin första? ;)

hur går det för er nu då? :)

''It takes backbone to live the life you want''

liljegren
4/22/13, 11:11 PM
#13

Efter ett långt uppehåll med flytt till andra sidan av Stockholm, lösdriftsvistelse och söndersparkade väggar (som ledde till lång vila och fler kurer antibiotika och metacam) är vi nu "tillbaka på banan" Image genomgick en total personlighetsförändring i december då vi flyttade till stor anläggning med 23 andra hästar. Från att ha vart en go liten dam till att knappt komma upp på ryggen på henne för att sedan sitta på en häst som far i luften bara man andas (och det gjorde hon även om man inte andades) Den magra lilla kråkan slutade även att äta. När det var som värst petade hon i sig 3 kg hösilage/dygn. Det tog nästan 3 veckor av trugande och diverse olika knep innan hon äntligen tuggade i sig 7 kg. Idag äter hon mellan 10-12 kg och jag har fått inse att mer än så kommer jag inte få i henne. Jag har fått mixtra fram och tillbaka med kraftfoder. Hon är superkänslig för energin men har behövt den så väl för att runda på sig. Jag har fått jobba MASSOR från marken för att få henne att coola ner sig. Det tog lite över en månad innan hon accepterat ridhuset och slutat tro att det var en galoppbana. Damen har även visat att hon inte tolererar vad som helst och är, trots sin låga ålder, bas över sina två äldre hagkompisar. I dagsläget jobbar vi mycket i töm. Rider gör vi mest i skogen, där hon lustigt nog är som lugnast. Jag har kommit en lång bot på vägen men vi har MYCKET kvar innan hon är där jag hoppats att vi skulle vara idag. Jag har fått många fina ord om henne och flertalet tränare tycker hon ser riktigt lovande ut. Men som sagt, vi har väldigt mycket jobb kvar…

Annons:
JonnaCecilia
5/4/13, 12:33 AM
#14

Jag hade en liten pärla när jag var yngre, också 4 år, gått några lopp men hon var rätt liten så hon var väl inte snabb nog. Men hon var väldigt mysig och lärde sig efter hand att ta det lite lugnt. Galoppen satt ju där den skulle, men trav visste hon inte vad det var, varför trava när man kan galoppera? Hon kunde galoppera i skrittakt, vad som helst för att slippa trava eller skritta om hon väl fått galoppera en gång ;) Det tog ett tag att hitta en sadel som passade så första månaden red jag utan. Det var ju ett äventyr ibland (som första gången hon såg en ko aka ett livsfarligt monster ^^) men gav oss väldigt bra kontakt, och mig väldigt bra balans! 

Hon älskade uteritter, tävla lite med kompisarna på ett fält, dressyr var rätt kul, och hoppning var rätt läskigt enligt henne. Hon bor nu hos en tjej som vill ha en hopphäst och köpte henne som är en dam som föredrar dressyr, vet inte hur det där hänger ihop, men de kämpar på. Hon älskar henne och tar hand om henne på bästa sätt iallafall, tror jag. Saknar henne massor fortfarande men livet blir inte alltid som man tänkt sig!

Upp till toppen
Annons: