Annons:
Etikettallmänt
Läst 2485 ggr
lilli-l
7/2/11, 6:58 AM

Kvickdrag!

Igår fick vi veta av veterinären att våran "Stenen" har kvickdragGråter

Han är 21 år, är pigg för övrigt, men de senaste 2 månaderna har han hostat och det har rasslar vid utandningen och man ser att hela han rör sig när han andas ut.

Men veterinären rekommenderade oss en inhalationsmask som man kan ge kortisonspray genom och hoppas på att det blir bättre och att blötlägga hans hö i 10 min, samt ha god stallmiljö med bra ventilation.

Någon som har erfarenhet av det här?

Om det går bra med de åtgärderna?

Han var ganska utsatt, men inte så pass att man måste avliva.

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
lilli-l
7/11/11, 4:43 PM
#1

*Puffar upp tråden*

Någon som vet några bra örtkurer mot bronkit hos häst?

Slemlösande, hostdämpande?

Någon som har erfarenhet?

Carpe Diem….Fånga dagen

Linnea
7/12/11, 11:11 AM
#2

Kvickdrag får de inte bara sådär.. Det är en sjukdom som utvecklas hyffsat långsamt. Om hästen får bronkit (som jag tror att din häst har) så kan den genom det utveckla kvickdrag om den inte får vård.

Min förra häst fick diagnosen kronisk bronkit (trots att han nyss fått det så hur kan den då vara kronisk??) Han fick medicin som löste det men han blev sjuk flera gånger den vintern. Jag började sen använda Nostril vet och det hjälpte men vad jag vet så är han inte sjuk idag (såld). Han hade inga fler problem efter den vintern (07/08).

Det bästa är om han kan gå på lösdrift alt utebox och ha så dammfritt strö som möjligt, jag använde torv som dessutom har andra bra egenskaper på köpet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: