Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2022 ggr
KarolinaNowak
8/12/09, 10:18 PM

Ibbes skada

Måste få skriva av mig lite grann.

Ibbe har fått vila ett tag efter en skada han fått.

Det började med att Ibbe gick med tre shettisar och en islänning över vintern men när det var dags för sommarbetet fick han släppas ihop med ett par till hästar, Norska fjordhästar. Dessa tyckte inte om honom över huvud taget utan försökte helt enkelt ta död på honom (mördarmaskinerna som jag kallar de). Han blev jagad upp i ett berg där han halkade, ramlade ner och skavde sönder sitt ena framknä.

Han fick gå ensam och läkas ett tag tills ett par grannar till slut erbjöd oss att ha honom i deras stora, gröna sommarhage med nya hästvänner. Allt gick perfekt och Ibbe stortrivdes och har nu i princip läkt klart skadan på framknät. Vi har varit där och pysslat om honom nästan hela tiden och smörjt in honom mot insekter och allt annat som kan vara jobbigt för honom.

Idag kom vi dit som vanligt för att kolla till honom. Fick en shock när vi fick se hans ena bakben, han var svullen hela vägen från kotleden och ner till hoven.

Vi tog oss en närmare titt och såg att han hade skavt av mängder av skinn bak runt sporren. Som tur var så hade det inte gått särskilt djupt utan det såg bara väldigt hemskt ut. Så vi har tvättat med jodopax idag och smörjt in med en speciell olja för att hålla undan insekter och för att påskynda läkningsprocessen.

Precis när man har tänkt att sätta igång Ibbe igen så kommer en ny skada. Tycker så synd om honom, ska han aldrig få ridas och må bra?

När vi står där och smörjer in honom så kommer en hund springande, den springer in i hagen och börjar göra utfall mot hästarna. Detta gör ju självklart hästarna oroade så dom börjar markera och sätter sen av i sken. Vad gör hunden då? Jo, den springer efter och börjar jaga hästarna.

Vi tror nu vi vet anledningen till Ibbes skada efter att ha sett vad hunden som bor i området sysslar med, förmodligen så har Ibbe fått panik och hoppat över en av dom stora stenar som finns i hagen och på nåt sätt skavt sönder sin sporre.

Varför kan inte folk ha koll på sina hundar?
Varför kan inte min lilla Ibbe få läka och bli bra?

Får hoppas på att han snabbt läker så att han kan få komma igång igen.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
exitingsvillemo
8/15/09, 3:37 PM
#1

usch så otrevligt! Ja sådana hundar ska inte gå lösa, ta reda på vem som äger hunden och ta ett snack med ägaren, det är dennes ansvar att ha koll på sin hund.

Hoppas han blir bra snart din juvel =)

KarolinaNowak
8/15/09, 4:00 PM
#2

Ägarna till hunden är på semester så vi har inte kunnat tala med dom. De som vaktar hunden har blivit meddelade om det som hänt, så hunden hålls nu instängd. Men tyvärr har den trots det lyckats ta sig ut och fortsatt sin jakt.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Dilizi
8/18/09, 5:25 PM
#3

Usch så jobbigt. Hoppas att han snart blir bra :)

/Emilia

KarolinaNowak
8/18/09, 6:24 PM
#4

#3 Det är redan på bättringsvägen Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
8/18/09, 11:20 PM
#5

Usch vad läskigt. Hoppas att han läker snart.

Mvh Jenny

Dilizi
8/19/09, 12:23 AM
#6

#4 Skönt att höra :)

/Emilia

Annons:
LinaN
8/19/09, 2:20 PM
#7

Gaaaaaaaaah!!!! Använd inte jodopax!!! Jodopax använder man på små små ytliga sår, men större grejor ska du använda klorhexedin eller koksaltslösning på!

Jodopax är så pass starkt även när man spär ut det att det faktiskt fräter sönder frisk vävnad också! Det är super för att döda bakterier och annat, men tyvärr dödar det vävnad med. Sår behandlade med jodopax läker långsammare.

Dock är jodopax super att använda runtom såret för att descinficera huden omkring. utanpå fräter det inte, men i sår gör det de.

Bara så du vet framöver :) Satsa på klorhexidin som är mycket mycket mildare och fungerar i sår. Och koksaltslösning är det bästa, det sköljer rent och påverkar miljön i skadan minimalt. och sen ska man ju inte pilla mer än nödvändigt heller :)

Men trist med sådana otursföljder… vi har ju ett ungsto i vårt stall som stått konvalescent mer eller mindre hela sommaren, det började med en sparkskada, sen blev det en hälta, sen nässelutslag, sedan en sparkskada med öppet sår, hälta igen, och nu har hon en sparkskada på bogen sen i förra veckan. Är glad att min tramsotto han inte är så skadebenägen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Strumpan
8/19/09, 3:19 PM
#8

När min häst rev upp ett stort sår från hasen ner till kotan och fick sy 30 stygn använde jag laktacydtvål och tvättade med ljummet vatten varje dag.

Mvh Jenny

KarolinaNowak
8/19/09, 3:56 PM
#9

#7 Jodopax använde vi enbart första gången, för att motverka eventuella bakterier. Glad Efter det har vi gjort rent med koksaltlösning, och så smörjer vi in med patchouliolja (jätte bra för för att hålla insekterna borta). Det är allt.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

LinaN
8/19/09, 4:00 PM
#10

#9 *pust* okej ^^ tyvärr är det många som tror att jodopaxen är ett mirakelmedel. så är det ju inte. :/

köp hem en flaska med klorhexidin (plastflaskor perfa i stallet :)) och använd, bakteriedödande och det fina är att det inte missfärgar såret heller så det blir lättare att se vad som är rent o inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KarolinaNowak
8/19/09, 4:07 PM
#11

#10 Jo, dessvärre är det ju så. Men jag är glad över upplysningen, alltid bra att påpeka saker man ska vara försiktig med om det skulle visa sig att personen i fråga inte visste.

Får ta och köpa hem en flaska klorhexidin och testa.. Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Rokkur
8/20/09, 6:49 PM
#12

Hur är det med hans ben nu då? När han är bra i benet så får vi ut med honom och Rokkur igen, på nåt av våra äventyr!

Tack för hjälpen igår förresten, med Rokkur. Han har sånna hemske-exem nu stackarenSkrikandes

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

KarolinaNowak
8/20/09, 6:54 PM
#13

#12 Det läker sakta men säkert. Och huvudsaken är ju att det inte blir värre. Ja, det får vi absolut göra! Skrattande

Det var så lite så. Bara att hojta till om du skulle behöva hjälp igen!

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
KarolinaNowak
9/10/09, 11:03 PM
#14

Idag inträffade det jag fruktat som mest… En NY skada! Rynkar på näsan Ja, så nu är båda bakbenen skadade på Ibbe. Stackarn!

Imorn blir det att ringa veterinär så han kan komma och titta på skadorna.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/11/09, 1:43 AM
#15

Ni har verkligen otur…. Jag hoppas att han repar sig snart så ni får sticka ut på lite rolig äventyr Flört

Mvh Jenny

KarolinaNowak
9/14/09, 12:06 PM
#16

Det visade sig att han har fått lymfangit.. Rynkar på näsan

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/14/09, 1:46 PM
#17

Men åhhh… Men det är väl behandlingsbart?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
9/14/09, 1:49 PM
#18

#17 Jo, han ska få antibiotika för det. Men den kan vara kronisk, vilket innebär att det lätt kan komma tillbaka..

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/14/09, 1:52 PM
#19

Stackare… Vi får hoppas att den inte e kronisk. Jag håller tummarna för er

Mvh Jenny

MattiasNowak
9/14/09, 2:03 PM
#20

Som tur är så skulle det inte vara hela världen om det var kronisk lymfangit, det kräver bara att han får antibiotika eller annan antiinflammatorisk medicin när det kommer.

Sen andra grejen är att man håller igång honom så mycket som möjligt och det är ju egenligen inte något negativt. Glad

Jag tycker att det var tur att det inte var nåt värre i alla fall. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
KarolinaNowak
9/14/09, 2:04 PM
#21

#20 Helt sant! Skrattande

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/14/09, 2:10 PM
#22

#20 absolut. Men vad brukar ni göra med honom, han var väl inte ridbar?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
9/14/09, 2:12 PM
#23

Han var inte ridbar på grund av öppna köttsår.. Men det läker jätte bra nu, så snart är han ridbar igen. Jag har redan börjat promenera med honom. Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/14/09, 2:17 PM
#24

Härligt att det läker! Har du provat tömkörning? Min häst tyckte att det var jättekul =)

Mvh Jenny

KarolinaNowak
9/14/09, 2:29 PM
#25

#24 Har inte hunnit testa det med honom än, då han som sagt varit skadad.. Men tömköra ska vi absolut göra. Flört

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
9/14/09, 2:32 PM
#26

det e kul, men jobbigt för flåset Oskyldig

Mvh Jenny

KarolinaNowak
9/29/09, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Har glömt att visa en bild på skadan, så här har det alltså sett ut (till och med mycket värre). Nu börjar det dock bli fint! Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Strumpan
9/30/09, 1:14 AM
#28

Usch, stackarn… Skönt att det börjar bli bättre.

Mvh Jenny

Upp till toppen
Annons: