Annons:
Etikettnyheter-media
Läst 951 ggr
Strumpan
8/27/09, 12:22 AM

Jockeys sämre idag?

Jag hittade en tidningsartikel i Aftonbladet där en av skandinaviens främsta jockey kritiserar sina kollegor. Hon säger att jockeys har blivit sämre. Vad tror ni?

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5512767.ab

Mvh Jenny

Annons:
KarolinaNowak
8/27/09, 12:37 AM
#1

Mycket intressant! Har dock ingen åsikt, då jag inte är så pass insatt i just det.

Sen tycker jag däremot vi blir bättre (om vi jämför med hur det var för ca 10-50 år sedan och mer) vad gäller regler och lagar gällande hästhållning, samt synen på vad som är rätt och fel. T ex, användning av spö, doping och droger, djurplågeri m.m Sen finns det alltid det som kan förbättras ännu mer.

Hoppas ni förstod vad jag menade nu. Tungan ute

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
8/27/09, 12:44 AM
#2

#1 Absolut, jag håller med dig där. Men jag undrar hur statestiken ser ut om man skulle jämföra olyckor på banan idag och för te.x 30 år sen. Jag är inte heller så insatt. Men hon säger ju att jockys har blivit sämre…

Mvh Jenny

Linnea
8/27/09, 9:31 AM
#3

vet inte varför de skulle blivit sämre.. konkurensen är större idag vilket pressar de att bli bättre samtidigt som det rids fler löp än för 40 år sen så jockeyerna får många fler chanser att rida. plus att många arbetar idag med detta så var det nog inte för 40-50 år sen utan då var det nog fortfarande "gentlemannaryttare", alltså lite finare folk som tävlade men som inte red speciellt ofta i löp. de kan alltså omöjligtvis varit bättre (överlag, finns ju alltid vissa undantag).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ahnna
8/27/09, 1:33 PM
#4

Jag är inte förvånad över kritiken från hennes håll, men håller inte riktigt med. Dåliga ryttare har alltid förekommit, men det vi ser idag kanske helt enkelt är en större "invandring" av jockeys från olika länder, som tyvärr inte rider så bra alla gånger. Jag tycker att många skandinaviska jockeys och lärlingar lägger ner rätt mycket tid på att rida bra, genom utbildning i t.ex. England och Frankrike.

Dock kan man ju särskilja de som rider för att se snygga ut och få många ritter "för att de rider så bra" och de som rider med siktet att göra det bekvämt och enkelt för hästen, oavsett hur det ser ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: