Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2939 ggr
KarolinaNowak
2009-10-29 15:18

Irritation i mage?

Tänkte kolla om någon visste vad det kan vara för fel på Ibbe. Rynkar på näsan

Ibbe har visat obehag, tror att det kan vara magen men är osäker. Han viftar med vänstra bakbenet, försöker bita sig i vänstra sidan av magen(?), spänner sig, och piskar med svansen hela tiden. Han kan även börja springa och sparka bakut.

Detta har han nu gjort tre gånger. Det har hittills börjat varje gång efter att man släppt in honom i boxen och gett honom mat under tiden som man pysslat med honom. (Han går på lösdrift annars). Släpper man ut honom (vilket man måste göra då han skuttar och sparkar annars) fortsätter det även där.

Han är inte lös i magen eller öm någonstans, vad jag kunnat se eller känna.

Finns det någon som har någon som helst aning om varför han gör på det viset?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Strumpan
2009-10-29 15:43
#1

Har du ändrat hans foderstat på något sätt?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 15:57
#2

Nope.. Obestämd Hans Enzion Hoof-Food tog slut i förra veckan och har inte hunnit köpa nytt. Men det skulle vara väldigt märkligt om det var på grund av det.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-29 16:20
#3

Ok, jag funderade på om han har ont i magen. Du skrev att han biter sig mot magen. Sparkar han även mot magen, rullar sig? Kolik?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 16:22
#4

Ja, jag tror faktiskt att han försöker sparka sig mot magen några gånger när han viftar med ena bakbenet. Men det är svårt att se. Han rullar sig inte.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-29 16:24
#5

Alla hästar gör inte det, men oftast. De går ner och rullar sig, tar sig upp och ruskar av sig och går ner sen igen. Ni bör hålla koll på honom

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 16:26
#6

Men han slutar att irritera sig efter en haltimme-timme och då är allt stenlugnt. Obestämd Och det andra märkliga är, av vilken anledning han gör det för?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Strumpan
2009-10-29 16:32
#7

Hittat gammalt foder någonstans?

Jag kommer ihåg en gång när jag hjälpte en tjej med hennes hästar. Ett sto (med föl vid sidan) hade antagligen hittat mat någonstans, en drygt timme eller något började hon rulla sig, blev svettig, Hon låg ner och tittade mot magen. Vi kallade på en veterinär som konstaterade att hon hade kolik

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 16:34
#8

Hmm.. Kan inte komma på vart bara.. Tungan ute Det får jag helt enkelt undersöka.

Vore väldigt tråkigt om han fått kolik, och med våran tur vet man aldrig. Obestämd

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-29 16:34
#9

Läs det här. Det är en bra och utförlig text. Se om det stämmer in på Ibbe

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 16:48
#10

Vissa saker stämde andra inte, och det är ju olika från häst till häst.
Får ringa veterinär så denne kan komma ut och titta på honom.

Tack för hjälpen! Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-29 16:49
#11

Any time Glad

Mvh Jenny

Strumpan
2009-10-29 16:55
#12

Har du förresten kollat hans grovfoder så att det inte är mögligt? Hästar är suveräna med sin mule och kan sortera ut det bra höet mot det mögliga, men alla kan ju göra misstag. Så om han kanske har fått i sig dålig mat? Bara en fundering..

Mvh Jenny

Strumpan
2009-10-29 21:33
#13

Hur har det gått, fick du tag på någon vett?

Mvh Jenny

Annons:
KarolinaNowak
2009-10-29 22:44
#14

Har inte fått tag i någon veterinär. Ska ringa en annan imorn.

Är det kolik är det mest troligt att det är gaskolik, då symtomen till det stämmer bäst.

Och då ska vi försöka bättra på foderrutinerna, han ska egentligen ha fritillgång men det tycker jag slarvas med i nuläget. När jag är hos honom är han jätte hungrig och hugger i sig maten.

En annan sak som ska göras är att han ska avmaskas. Bandmask orsakar nämligen 22% av alla gaskolikfall.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-29 22:49
#15

Ja, avmaskning är ju oerhört viktigt. Säg till om du vill ha nummer till några veterinärer. Bara för att konsultera.

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-10-29 22:59
#16

Tack, jätte snällt av dig. Jag återkommer om jag inte får tag på veterinär imorn. Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KarolinaNowak
2009-10-30 15:26
#17

Nu har jag fått prata med en veterinär. Jag skulle avvakta i några dagar, han misstänkte att Ibbe fått i sig något i boxen när han stått där (gammalt halm). Eftersom det är då som har börjar få symtomen. Det ska med andra ord försvinna.. *Pustar ut*

Så nu hoppas jag verkligen att det är så pass enkelt.

Tack för din hjälp, Jenny!Kyss

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-10-30 23:00
#18

Det var så lite. Jag hoppas att han kryar på sig Glad

Mvh Jenny

LinaN
2009-11-02 12:08
#19

Gör han detta i samband med alla fodringar?

min tanke är litet att det kanske rör sig om ett magsår som gör ont precis när han äter. Fullblod har ju ådragit sig magsår i många år och det är ju knappast någon hemlighet. Sen är ju vissa hästar tydligare med att visa att något gör ont än andra.

oavsett vilket så hoppas jag att det löser sig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KarolinaNowak
2009-11-02 12:27
#20

Nej, inte vid alla utfodringar. Han går på fri tillgång ute med samma hösilage. Men det är när han kommer in i boxen och äter som symtomen visar sig. Släpper man då ut honom så "går det över" efter en haltimme-timme igen. Han fortsätter att äta trots att han visar obehag.

Enligt veterinär kunde det vara något i boxen som var dåligt och därför gav honom (gas)kolikkänningar. Därför skulle jag avvakta några dagar, och se om så kunde vara fallet. Han får alltså inte gå in i boxen nu. Och än så länge har han inte visat irritation eller obehag över något.

Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Strumpan
2009-11-16 17:17
#21

Hur har det gått för din lilla kille, mår han bättre?

Mvh Jenny

KarolinaNowak
2009-11-16 19:45
#22

Ja, han mår toppen. Han har inte fått några konstiga symptom sen dess. Glad

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Strumpan
2009-11-16 20:04
#23

Härligt! Kyss

Mvh Jenny

Hermelina
2009-11-16 20:35
#24

Har inte läst tråden, men det första jag tänker på är kolik? Låter som dom symptomen. Hoppas han blir bra :(

Hermelina
2009-11-16 20:35
#25

Jaha oj såg nu att han var bra! :D

Upp till toppen
Annons: