Annons:
Etikettallmänt
Läst 2398 ggr
Strumpan
3/5/10, 6:16 PM

Dina minnen från hästsporten

Jag tror att de flesta av oss som är här inne har hållt på med hästar ganska länge och har samlat på sig många minnen, så vad är:

- Ditt bästa minne du har tillsammans med din/dina hästar?

- Ditt sämsta minne du har tillsammans med din/dina hästar?

- Har du ramlat av någon gång och har du då skadat dig?

Mvh Jenny

Annons:
Ginnie
3/8/10, 1:46 PM
#1

- Har många fina minnen med Clubben. Det bästa var nog när jag red honom för första gången - smälte som en glass i solskenet. Alla hans segrar på banan är förstås väldigt minnesvärda också.

- Sämsta minnet kom i samband med ett av de bästa. Det var innan en start och jag träckte. Clubben var äckligt pigg utanför ledvolten och fick in en riktig spark mitt i magen på mig. Han vann som tur var sitt lopp sen Flört Men jag klarade mig utan spruckna mjältar och allt vad det var.

- Har *peppar peppar* inte skadat mig allvarligt när jag trillat av, men en gång minns jag speciellt. Att sitta på en skenande galopphäst som inte går att få kontakt med är inte det allra trevligaste, och denna (inte Clubben) visste jag att den inte skulle stanna för nånting. Bara att släppa taget alltså när banan tog slut. Kom undan lindrigt med ett stort blåmärke på höften.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Strumpan
3/8/10, 6:05 PM
#2

#1 skönt att det gick bra för dig, men en spark i magen är inte den mest underbara känsla man kan få Obestämd

Jag har under alla mina år ramlat av en gång. Jag har sagt till mig själv att det får inte hända igen. Hästen var runt 170-180 i manke och hon började bocka för att en bil startade en bit ifrån oss. Första bocken satt jag kvar i sadeln, andra bocken satt jag framför sadeln och tredje flög jag dunder och brak raklång på mage, på en grusväg i februari. Jag trodde att jag hade brutit varenda ben i kroppen, men inget gick av tack o lov. Men jag har många problem efter det - axlar som är på väg att hoppa ur led, revben som sätter sig fel, ryggrad och nacke mer eller mindre deformerad, trasiga höfter och knän och ben som ramlar ner i fötterna - många dyra pengar till kiropraktorn…… Det värsta av allt är att jag visste att jag skulle flyga men blev övertalad

Mvh Jenny

Strumpan
3/8/10, 6:12 PM
#3

Jag kan även tillägga att jag har sprungit av en häst några gånger. Det var ett gotlandsruss som jag red barbacka på och vi skulle galoppera på ett ställe och när vi kom fram till en gräsplätt tvärnitade hon och jag fortsatte vidare några meter. När jag vänder mig om står hon och tuggar och ser VÄLDIGT nöjd ut, kan jag säga. Det var en riktigt underlig känsla (rolig/skum) att bara fortsätta för egen maskin.

Mvh Jenny

Ginnie
3/9/10, 11:42 PM
#4

#2 Usch då, låter inget vidare Obestämd Hade nog hellre tagit en fraktur än allt det där… Revben som hamnar fel har jag hört ska vara oerhört plågsamt.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Strumpan
3/9/10, 11:54 PM
#5

#4 Det känns lite trångt i bröstkorgen ibland när man tar ett djupt andetag. Gamla tant Jenny känner sig som en trasdocka Foten i munnen

Mvh Jenny

Liiniz
3/10/10, 12:33 AM
#6

Kan ju börja med att säga att jag inte har en egen häst men jag skriver lite om mina minnen ändå.

- Mitt bästa minne men äve mest tragiska minne med hästar var när jag träffade min största favorithäst genom tiderna, Wind Ibson för sista gången. Jag hade fått reda på att hon hade flyttat ut till stuteriet i väntan på att medverka i lambadas auktion. Alan Jack var då snäll och körde mig till stuteriet för att få säga mitt sista farväl =( Han visste hur mkt jag älskade den lilla nerviga hästen, och att jag fick chansen att säga hej då och möta hennes glada gnägg när hon ser en närma sig gjorde mig extremt glad (dock även ledsen föe det skulle vara sista gången som jag såg henne).

- Tror att ovanstående kan klassas som mitt sämsta också, både sämsta och bästa minnet =P

- Det var när jag red in en 3-årig hingst som bockade av mig och det slutade med att jag landade på mitt knä på asfalt, fick en liten spricka, med andra ord har jag verkligen klarat mig lindrigt undan jämfört med er andra =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Annons:
[ellenhellstrom]
1/29/16, 7:32 PM
#7

Har inte heller egen häst.

1. Mitt bästa minne är nog när jag fick galoppträna (cantra för första gången) en travare som aldrig hade haft en ryttare på ryggen. Och det gick så himla bra. Jag som trodde att jag skulle stå på huvet, men det gick så bra och jag kände mig så stolt, trots att jag kom hem med en bruten lilltå då jag blev trampad efteråt haha, men jag hade adrenalinkick i en vecka typ!

2. Sämsta minne är när jag skulle rida en galoppör på Jägersro och jag kände typ ingen jag skulle rida med. Hästen drog fullt-ös-medvetslös med mig runt stora banan. (andra gången jag red på stora banan haha)

3. Jag har ramlat av väldigt många gånger men aldrig slagit mig så hårt. Värst var en tidig morgon då jag tänkte ta en mysig uteritt i skogen på en tinker. Dum som jag var tänkte jag "Åh va lungt och trevligt, vi galopperar lite på fältet". Hästen ville bara hem och gjorde ett rejält bocksprång och jag landade på huvudet. Fick nog en lätt hjärnskakning men det gick bra :)

Upp till toppen
Annons: