Annons:
Etikettallmänt
Läst 2173 ggr
[Emma-Rhino]
7/8/10, 4:25 PM

Ouppfostrad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha. Nu är det så att jag köpt en fullblodsvalack på 20år att ha som snäll första häst till skogspromenader. Han skötte sig i sitt förra stall, iaf det jag och min kompis såg av honom.

Nu har han börjat visa en helt annan sida. Han är ouppfostrad. Jag får inte ens in honom i stallet om inte hon som har stallet är hemma. Han lyssnar på henne. Men nu är hon bortrest hela helgen och jag är själv med honom.

Ngn som kan ge lite tips på hur man får lite respekt av sin häst? Hon fick det att verka så enkelt…

Förra ägaren verkade ha låtit honom göra som han själv vill. Inga direkta gränser. Vilket hon så klart inte sa till mig.

Känns som om jag blivit lurad, hade jag velat uppfostra en häst hade jag köpt en unghäst. Inte en gammal gubbe.

Alla tips tas emot tacksamt.

Annons:
Fidelia
7/20/10, 1:03 PM
#1

Du har gått i fällan att en äldre häst ska vara lättare att hantera. Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Gamlingar har hunnit lära sig alla dumheter medan unghästar oftast är naiva och nyfikna.

Om du inte är någon ledartyp av naturen, vilket stallägaren kanske är. Så finns risk att du får det tufft. Du måste sätta hårt mot hårt. Se till att det blir obehagligt om han inte gör som du säger.

Mitt fullblodssto på 4år testade mig ordentligt vid lastning tidigare. Hon gick på lämmen och sedan kastade hon sig bakåt. Vi testade med linor som hon sket fullständigt i. Viktigt är att hon är inte rädd för att åka utan var bara dum. När jag tröttnade gjorde jag utfall mot henne samtidigt som hon kastade sig bakåt. Jag höjde armarna ovanför huvudet och fladdrade med grimskaftet samtidigt som jag tvingade henne bakåt. När vi sedan gick på lämmen var jag lugn och berömde. Nytt kast och nytt utfall. Första 3ggr så blev det såhär 5-8ggr. Sedan minskade det till 1-2ggr och nu går hon på utan bråk. Jag har vunnit.

Eftersom min fröken bara är 4år så finns chansen att hon faktiskt lärt sig att hon inte kommer undan. Din häst har ju säkert lärt sig att han kan komma undan.

Mitt tips till dig. Ta inte en kamp du riskerar att förlora. Se alltid till att ni är tillräckligt många för att vinna den kamp ni föresatt er. Varje förlust för dig är 10 vinster för honom. Dessutom finns ingen genväg. Du måste göra detta själv. Att be någon annan hantera honom hjälper inte dig. Han kan skilja på människor. Att han måste lyda stallägaren betyder inte för honom att han måste lyda dig.

Långt inlägg. Men jag hoppas du får bukt med honom. Fördelen med fullblod är att de är känsliga. Det behövs inte jättemycket för att de ska ge med sig. Lycka till!

[Emma-Rhino]
7/20/10, 2:32 PM
#2

tack. =)

Precis så sa stallägaren som hjälpte mig, att äldre hästar inte är lugnare. Hon visade med övningar och dylikt hur jag skulle bli en lugn ledare som han kan lita på och att han inte skulle få köra över mig. Nu är han hanterbar och jävlas bara ibland men nu vet jag hur jag ska göra. Går framåt varje dag.

Igår hade vi ett bakslag då jag fick kämpa in honom i stallet efter ridningen men det var för att hans kompis ropade i hagen. Men jag fick in honom till slut. =)

Fidelia
7/21/10, 12:01 PM
#3

Grattis! Så länge du slutar med seger kommer det gå framåt. Till slut inser han att du är den starkare. Glad

Fiona
8/11/10, 3:43 PM
#4

Skönt att de går bättre! Se som sagt till att alltid vara bestämd & konsekvent i din behandling

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Emma-Rhino]
8/11/10, 11:20 PM
#5

Det har gått jättebra. Är helnöjd med honom. Fast idag försökte han dra mig tillbaka till åkern. Gick en runda och lät honom beta på en åker i typ 10 minuter villket han tyckte var alldeles för lite. Men nu är jag inte osäker längre så det gick bra även det. =)

Fiona
8/12/10, 2:47 AM
#6

#5 Roligt att höra :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
Fidelia
8/12/10, 1:24 PM
#7

#5 Vad härligt.

[Emma-Rhino]
8/12/10, 1:51 PM
#8

Man märker hur mkt ens egna inställning påverkar hur situationen slutar. Att ha häst stäker ens egna självförtående en hel del. =)

KarolinaNowak
8/12/10, 2:06 PM
#9

#8 Det har du så rätt i! Flört Vad roligt att höra att det går bra nu ialf.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

StuteriSolo
9/28/10, 7:52 PM
#10

Ja när man har häst kan man inte vara en osäker ledare, då är man körd direkt Skrattande Och fixar man att vara ledare för sin häst är man plötsligt inte så osäker längre…

[Emma-Rhino]
9/28/10, 11:57 PM
#11

nä jag växer varje dag! Helt underbart. =) Fast han hittar alltid på ngt bus så är långt ifrån färdig. Men har ju bara haft han 3 månader nu.

Upp till toppen
Annons: