Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 2678 ggr
Hovgarden
2010-12-28 14:01

Ny inom xx-aveln

Jag är ju ny inom xx-aveln men har lite funderingar kring att köpa ett fullbldssto till avel. Har ni några tips? Vad är ett bra avelssto? Utan att köpa ett för massor med pengar… Vad bör man tänka på? Något jag glömt?

Föder sedan innan upp New forestponnyer och kommer väl fortsätta med det, men har alltid varit intresserad av så väl trav som galopp men galoppen är väl lite roligare och jag gillar hästarna.

Vad gör man som nybörjare inom rasen?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
Ahnna
2011-01-04 14:07
#1

Börja med att sätta upp ett avelsmål - vad vill du avla fram?

Kolla sedan upp vad som krävs för att lyckas med det målet - vad behöver en galoppör (om vi utgår ifrån att det är det du vill föda upp) för att bli bra? Vilka genetiska betingelser behöver hästen? Vilken mentalitet? Vilken typ? Vilken storlek?

Kolla sedan på vilka ston du har möjlighet att köpa. Tyvärr är det många hästar på marknaden som inte har något att tillföra aveln. Bara för att det är ett sto som är fertil så behöver hon inte vara en lämplig mamma och hon behöver inte ha förmågan att få bra avkommor.

Titta på de ston som är aktuella - har de själva gått löp? Det ser jag som förutsättning nummer 1, att båda föräldrarna har bevisat att de håller för löp och har gjort fler än 10 starter. En del hästar säljs redan efter 2-4 starter och det är en varningsklocka! De hästarna säljs av en anledning och ofta är det för att de inte höll för träningen. Köp ett sto som inte har haft några löprelaterade skador, är mitt tips. Senskador, skenbensömhet, frakturer, luftvägsproblem m.m. ska du undvika om du vill avla på sunda föräldrar som verkligen håller. Vissa av dessa saker kan uppstå även utan att hästen är icke hållbar - det händer ju olyckor - men vet du inget om omständigheterna kring skadan så finns det inga garantier.

Kolla på hovkvaliteten på de aktuella stona. Är de som kex eller har de bra form och hårdhet? Är t.ex. ena framhoven plattare än den andra? Det brukar tyda på att det ben där hoven ser bra ut har varit skadat eller ömt och hästen har därför överbelastat den andra hoven som alltså har tappat formen. Bra hovkvalitet är tyvärr sällsynt inom fullblodsaveln så hittar du ett sto med schyssta hovar så har du vunnit mycket.

Titta på den allmänna exteriören - Är det en ridbar typ som inte är varken för hög i fram eller för hög i bak? Ser modellen ut att hålla även för hoppning, dressyr, fälttävlan och andra ridgrenar eller körning? Det är viktigt att den framtida avkomman har ett liv även efter löpkarriären.

Temperamentet är förstås också viktigt, samt att både stoet och hingsten har talanger som matchar varandra. Jag betäckte till exempel mitt fullblodssto, som hoppar som en gud, med en hingst som har gått många herrans häcklopp med vinster. Tyvärr blev det inget föl, på grund av mitt stos bakterieinfektioner, men tanken var att bevara hopptalangen från båda föräldrarna.

Sätt dig in i galoppsporten och lär dig vilka blodslinjer som har nedärvt sig bra. När du har ett sto så kolla vilken distans hon har gått och hur bra hon sprungit. Få en uppfattning om huruvida hon är en sprinter, miler eller stayer. Matcha sedan med en hingst som inte är alltför olik.

Har du möjlighet att praktisera ett par veckor hos en galopptränare så är det ett väldigt bra sätt att lära sig mer om sporten, hästarna, träningen, aveln och allt runtomkring.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
2011-01-05 10:15
#2

Tack för ett sånt långt och utförligt svar :) Har en kontakt inom galoppen (för det är det jag vill föda upp) och har fått många tips ang FT och lite sådant vad som är bra och vad som är dåligt. Mycket av de andra kan jag redan då jag föder upp ponnyer sedan innan, men tack för tipsen ang sjukdommar/skador.

Har 3-4 ston som har presterat bra själva med stam och så, lite olika pris men nu ska jag försöka bena igenom dem och deras stammar och sse utifall jag kan komma fram till vilken jag tycker verkar passa mig bäst :)

Tipset ang praktik hos galopptränare var bra tyvärr jobbar jag ju :( men kanske kan man hitta någon som kan vara lite mentor åt en :)

Kom på det finns väl galopp i fokus, ska kolla in där oxå :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Ahnna
2011-01-05 11:43
#3

Absolut, besök gärna Galopp iFokus! Cool (Partisk? Jag?)

Vilka stammar är det det rör sig om? Om du skriver ner dem så kanske jag kan ge lite synpunkter.

Åk och titta på hästarna när du väl har bestämt dig för vilka som är intressantast på papper. Kolla rörelserna, gärna löst i ridhus om det finns möjlighet.

En sak att hålla i minnet är att det är ganska få löpningar i Sverige jämfört med utlandet. Så en häst som har vunnit 4-5 löp här, och kommit 2:a och 3:a ungefär lika många gånger, kanske låter medioker men faktum är att det troligen är en rätt bra häst. Ute i Europa och resten av världen finns många fler löp att välja mellan och det är lättare att matcha rätt. Här är det inte helt ovanligt att man blir bortlottad för att löpen blir fulla. Många hästar anmäls till flera löpningar samma löpdag när man misstänker att det kan bli fullt någonstans, eller för att man vill känna efter lite till vilket av löpen som hästen är rätt för. (Anmälningarna ska ju vara inne en tid före löpdagen i fråga.)

Hittar du ett sto som fyller alla kriterier, och som dessutom har vunnit några löpningar på svensk mark, så behöver du inte misströsta om den totala vinstsumman inte är en miljon eller om det "bara" rör sig om 2-3 segrar. Med rätt hingst kan det stoet absolut ha en plats i aveln även om hon själv inte räknades som den största stjärnan i sin årgång. Glad

Det finns också ston som inte har vunnit alls, kanske inte ens sprungit in pengar, men som kan ge bra avkommor i alla fall. Där kommer nästa steg i detektivarbetet in; hade hästen några andra problem än fysiska som gjorde att den inte löpte bra? Starboxvägrare kanske? Eller blev den krånglig på väg till start och slösade energi på att bråka? Det finns mycket som kan ställa till problem och som gör att det inte blir några segrar. Mitt sto vet jag inte så mycket om vad gäller galoppkarriären, men jag har själv ridit henne inne på Täby och så att säga kollat var fartknapparna finns och hur det är ställt med talangen - och jo, springa fort kan hon absolut, men hon vann aldrig några löp. Så henne skäms jag inte för att betäcka, men nu blir det ju som sagt inga föl i alla fall på grund av kroniska bakteriebesvär.

Om stoet du ska köpa står i full träning för tillfället så kanske du kan prata med någon jockey eller arbetsryttare som du litar på och be dem rida henne och säga vad de tycker.

En annan sak, som kan vara värt att ha i minnet, är att galoppörer som kommer direkt ur träning inte alltid blir dräktiga första åren. De är helt enkelt så pumpade att deras kroppar inte är redo för föl. Men får de något/några år på sig att varva ner och bara ridhästtränas så brukar det inte vara några problem längre fram.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hovgarden
2011-01-06 20:58
#4

Tack för alla bra och värdefulla tips!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: